سبزترین سروده‌ی بشر در ستایش طبیعت!

butchart-640x480

      در آستانه چهل و یکمین سال تولد مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، چندین تصویر از این مجموعه‌ی سبز و کم‌نظیر را نمایش دادم؛ پردیس پهناوری که چه در سطح ملّی و چه در سطح منطقه هماوردی را در برابر خویش نمی‌بیند.

butchart_gardens

    اینک اما می‌خواهم شما را به دیدن زیباترین باغ جهان موسوم به butchart دعوت کنم. باغی که در جزیره ونکور کانادا و در فاصله‌ی 21 کیلومتری از شهر ویکتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به 1904 میلادی می‌رسد.

butchart-gardens

 یک باغ کاملاً رؤیایی با حدود 20 هکتار وسعت که حقیقتاً شاهکار معماری سبز می‌توان نامیدش.

victoria-butchart-gardens-overview

 این که اگر انسان بخواهد می‌تواند بزرگترین و زیباترین شعر را در ستایش طبیعت بیافریند و به باور من، باغ بوچارت – که به افتخار رابرت بوچارت و همسرش جین به این نام موسوم شده است – یکی از گوش‌نواز‌ترین و سحرانگیز‌ترین و پرجاذبه‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.

ross-fountain-butchart-gardens-01

 

    در حقیقت شاید بتوان این پردیس افسانه‌ای را مؤثرترین و گویاترین سروده‌ی انسان‌ساز در ستایش مادر طبیعت دانست.

3531800015_9944b0fc50

   جالب این که از این باغ پرشکوه و بی‌مانند سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید می‌کنند و دولت کانادا همزمان با یکصدمین سال تولد این باغ بهشتی، آن را به عنوان یک سند ملی، تاریخی به ثبت رساند.

butchart4

    دیدن این تصاویر شاید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران وطنی به وجود آورد تا به جای ساختن سازه‌های آلوده‌کننده‌ای که آب و خاک این کشور را هدف قرار داده‌اند، دست به برپایی قطعه‌ای از بهشت در سرزمین مادری‌شان بزنند؛ کاری ماندگار که می‌تواند همچون باغ بوچارت آنها را ثروتمند هم بسازد.

butchart_sunken_garden_panoramic-_resize

 

دلم از عشق جدا شد ، بجایش غنچه های یاد بنشاندم

یکایک را به آب دیده پروردم ، کنون زیباترین باغ جهان را باغبانم

 باغ ژاپنی در بوچارت

34 فکر می‌کنند “سبزترین سروده‌ی بشر در ستایش طبیعت!

  1. مهتا

    واقعا چی می شد بجای اینهمه برج و ساختمان سازی این جماعت پولدار باغ و پارک می ساختند ؟ خداییش آدم فکر می کنه تکه ای از بهشت هست

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر مهتای عزیز … حیف که هیچ طرفدار دو آتیشه محیط زیست را نمی شناسم که پولش در این مملکت از پارو بالا رود! وگرنه ترغیبش می کردم تا زیباترین باغ جهان را در ایران بسازد. راستی! تو سراغ نداری؟ داری؟!

  3. فرشید فاریابی

    فکر کنم شما هم تحت تاثیر تبلیغ مسموم رسانه های غربی که دشمن بشریت و خوبی و به ویژه ایران ما هستند قرار گرفته و این عکس ها را باور کرده اید. اخیرا دولت کانادا به دلیل حسادت و عقب ماندگی حقیرانه ی خود در رسیدن به گرد پای مدیریت داخلی ، منطقه ای و جهانی ما تنها موفق شد یک قعطنامه ی کاملا سیاسی علیه ما در سازمان ملل به تصویب برساند تا شاید کمی آرام بگیرد و ایضا کشور های امضا کننده . این دولت ها و ملت ها چون تنها موفق به اجرای سیاست کهنه و منسوخ” توسعه پایدار ” هستند و خود این از حربه های دشمنان ایران برای ضربه زدن به روحیات انقلابی بشر ابداء شده و دلشان می سوزد که توان اجرایی کردن چنین سریع ، قاطع ، عمیق و گسترده ی سیاست ” زمین سوخته ” را ندارند چنین کارهایی می کنند. شما که فرد تحصیل کرده ای هستی چرا گول این تبلیغات را خوردی ؟ کانادا اگر بلد بود این باغ را بعد تبت تاریخی و ملی و جهانی با بولدزر صاف میکرد مثل ما می شد که دماوند را بعد ثبت صاف کردیم و بعدش هم آسفالت و…………………

  4. محمد درویش نویسنده

    درود بر فرشید عزیز. از وقتی که وبلاگت فیلتر شده، دسترسی به نوشته هایت دشوار گردیده. خیلی خوشحالم که آنها بعد از ثبت آسفالت نمی کنند! می کنند؟

  5. فرشید فاریابی

    عرض ادب ! وبلاگ من تولید نداشت و همه اش باز انتشار تلاش های بزرگوارانی پون شما بود ؛ ارزش خواندن نداشت اما حکومت آن را خیلی جدی گرفت و تاب نیاورد . بعدش خودمان را هم فیلتر کردند! بیشتر فیس بوک هستم و بالاترین. دستم هم از مطبوعات نیمه جان کوتاه است . بیشتر غم جان دوستان و هم وطنان دارم این روز ها ……

  6. فرشید فاریابی

    عرض ادب ! وبلاگ من تولید نداشت و همه اش باز انتشار تلاش های بزرگوارانی چون شما بود ؛ ارزش خواندن نداشت اما حکومت آن را خیلی جدی گرفت و تاب نیاورد . بعدش خودمان را هم فیلتر کردند! بیشتر فیس بوک هستم و بالاترین. دستم هم از مطبوعات نیمه جان کوتاه است . بیشتر غم جان دوستان و هم وطنان دارم این روز ها . آتشی که جانمان را فرا گرفته . فرصت و توانم اندک تر از آن است که غم آتش افتاده بر آب و خاک ایران را باز اننتشار دهم. سربلند باشید و سلامت.

  7. نفیسه ب

    سلام آقای درویش
    خیلی از زیبایی های ونکور شنیده ام. دوستی می گفت هر چیز زیبایی را که در شهر رویایی ام می توانم تصور کنم آنجا وجود دارد! این هم دلیل دیگری بر درستی این ادعا! راستی چه عبارت قشنگی کنار نام باغ نوشته اند:
    !”Over 100 Years in Bloom”
    در ضمن نتیجه ی اخلاقی این پست این است که: سبزترین کاری که یک طرفدار محیط زیست می تواند انجام بدهد، پولدار شدن است! ما بچه های فامیل در کودکی یک بازی می کردیم که چیزی شبیه یک نمایش بود… یادش بخیر… من یک دیالوگی را همیشه در آن تکرار می کردم:” بیاین بریم پول به دست بیاریم!” اون وقت ها هم مغزم خوب کار می کرده ها!!!

  8. محمد درویش نویسنده

    درود بر نفیسه عزیز. از نتیجه گیری ات خوشم آمد! به نظر می رسد متولد ماه دی باشی؛ یا دی ماهی ها رو دوست داشته باشی! به هر حال فکر کنم در شرایط کنونی هیچ چیز به اندازه چند تا آدم میلیاردر عاشق طبیعت نمی توانند به محیط زیست وطن خدمت کنند. دست آخر این که امیدوارم آن جمله زیبا مصداقی برازنده برای تو هم باشد …

  9. نفیسه ب

    دوباره سلام
    من نمی گم متولد چه ماهی هستم چون در بخش نظرات چند پست قبل که بحث ماه تولد داغ بود یکی از دوستان با ماه من نا مهربانانه سخن گفتند!

    اما واقعا فکر این که هر سال شکوفا شوی لذت بخش است… دلم می خواهد درخت گیلاس باشم!

    در مورد ماه تولد هم شوخی کردم… می گم متولد چه ماهی هستم… من خردادی هستم و خیلی هم دوستش دارم چون خیلی از مناسبت های سبز در این ماه هست.

  10. محمد درویش نویسنده

    درخت گیلاس؟ آن هم یک متولد خرداد ماه! چه شود … نشود؟
    البته من هم شوخی کردم! مردمان خردادی، آدم هایی مثبت اندیش و برون گرا هستند که کودک شان حرف اول را می زند، اما کودکی خردمند و زیرک. آنها از تکرار و یکنواختی امور متنفرند. برای همین دنبال تنوع می گردند و شاید به همین دلیل آنقدر از شکوفا شدن پی در پی استقبال می کنی. خرداد ماه تولد استاد عزیزم آهنگ کوثر است که در همان ولایتی که در آن درس می خوانی زندگی می کند و من بسیار به او ارادت دارم.
    درود …

  11. محمد درویش نویسنده

    گفتم که پولدار بودن به تنهایی کافی نیستإ هرچند شرط لازم هست! در واقع باید دنبال پولدارهایی گشت که از پول خرج کردن برای طبیعت نترسند!
    می دانم: آنچه یافت می نشود / آنم آرزوست!
    چه کنیم دیگر … آرزو بر جوانان عیب نیست دیگه! هست دیگه؟

  12. محمد درویش نویسنده

    در ضمن بالکن پر از گل شما را هم دیده بودم! می دانم که نگهداری گل در آن هوای گرم چه اندازه سخت است. دست مریزاد.

  13. نفیسه ب

    مگر “گیلاس+ یک خردادی” چه شود؟ یا نشود؟! خردادی ها یعنی اصلا ویژگی بدی ندارند؟
    هر چند اصولا به داستان ماه زاد روز و شخصیت آدم ها مشکوکم، اما فکرم درگیر این تنوعی که گفتید شد؛این ایراد رو گاهی ازم می گیرن که مدام از این شاخه به اون شاخه می پرم اما من حرفشون رو قبول ندارم… اعتقاد دارم تا پایان این 6 سال درس،باید سعی کنم الفبای کارهایی را که دوست دارم یاد بگیرم و فکر می کنم بپس از آن و بنا به ضرورت فرصت تعمیق هر یک را پیدا می کنم.
    چه خوب که با استاد آهنگ کوثر نقاط اشتراکی دارم!

    پاسخ:
    گيلاس با آن رنگ قرمز خوش آب و تاب و مزه دلپذير و شيرينش! كاملاً نشانه جواني و شادابي و شيطنت است! به ويژه آن كه دقيقا در همان خرداد مي شود نوش جانش كرد! نمي شود؟ طعم گيلاس و درخت گيلاس را ببين كه تا حالا چقدر در اشعر مورد استفاده قرار گرفته و يا فيلم در مورد شان و يا به بهانه شان ساخته شده است. در مورد ويژگي ماه هاي سال اصلاً شك نكن! هرچند بايد يادمان باشه كه فقط ماه تولد نيست كه بر روي رفتار آدمها موثر است. مثلاً دو به يك شرط مي بندم كه تو به راحتي مي تواني هم به تلويزيون گوش دهي يا موسيقي در اتاق پخش شود و در عين حال درست را هم بخواني و حواست هم باشد كه اونور اتاق بچه ها دارند پته ي كي رو مي ريزند رو آب! نمي توني؟ و دست آخر آن كه دكتر كوثر يكي از شيطون ترين پيرمردهاي طنازي است كه تا حالا ديده ام. مي گي نه يه نگاه به پسرش نيك آهنگ بيانداز تا دريابي كه اين شيطنت را از كجا به ارث برده است!
    درود.

  14. شقایق

    سلام.در یک صبح دل انگیز پاییزی که برف ؛ مهرش را مادرانه و بی دریغ نثارمان کرده و من هنوز مستِ چند قدمی هستم که در برف پیاده آمدم؛تصاویر دل نوازی که شما با ما شریک شدید موجی از شوق در دلم آفرید… .
    سپاس از تکثیر زیبایی…
    شاد باشین.

  15. دانش

    من در شهر نورت ونکوور کانادا زندگی میکنم و تا به حال چندین بار از این باغ دیدن کرده ام. هر بار بازدید که چیزی حدود یک روز طول میکشد, چنان مرا تحت تآثیر قرار میدهد که فکر میکنم دارم خواب میبینم و نمیدانم اینهمه زیبائی را چطور تحسین کنم. مردمی که با شنیدن وعده های دروغین سردمداران دینی خود مبنی بر وجود بهشت خیالی زندگی نموده اند, باید بیایند و این بهشت زمینی را با چشم خود ببینند تا بفهمند که یک عمر فریب خورده اند و بهشت واقعی همینجاست, در روی زمین, و نه در آسمانها. ضمن تشکر از آقای درویش بخاطر معرفی این باغ, و عرض معذرت از ایشان, باید اضافه کنم این عکسها, یک هزارم زیبائی آن را هم نشان نمیدهند. باید آمد و آن را از نزدیک دید.

  16. محمد درویش نویسنده

    هموطن عزيز من
    ممنون از درج نظر زنهار دهنده ات.
    به من منت مي نهي اگر چند تا از تصاويري كه خودت از اين باغ زيبا گرفته اي. برايم ارسال داري.
    زنده باشي و به اميد ديدار.

  17. سروی

    این همه رنگ رو چقدر ماهرانه و با چه ذوقی پاشیده اند روی بوم طبیعت.من اهل شمالم . اهل رشت . اطرافم پر از منظره های سبز است. البته قبلن ها که بچه تر بودم پرتر بود، خیلی پرتر! مسافرت که میروم اگر جای خشک باشد خیلی زود درخت خونم افت می کند ( مثل قند خون ) و … همیشه و همیشه از این می ترسم که روزی چشم باز کنم ببینم جای منظره های سبز اطرافم – همین یک کمی که باقی مانده-ویلا سبز شده.

    با تشکر از خانواده ی بوچارتف کانادایی ها و محمد درویش عزیز

  18. اشکار

    طرح درآمد زایی باغ:؟
    1.اجرای عروسی و مراسم شیرین نامزدی(قانونی و یا غیر قانونی!)
    2.احداث سفره خانه و کله پزی سنتی در کنار باغ سنتی (مواد لازم:کپه های چند ساله زباله درختان شکسته چند توله سگ و موش پیژامه مامان دوز و زیر پیراهن رکابی برای آقایان و شلوار استرچ تنگ و تی شرت تنگ و…. گل منگلی برای بانوان(منظور مادر بچه ها)الزامی است)
    3.باغ حافظ:چند پری رو و سرو قد تعدادی مغ بچه و سرو قد پیر مغان فراورده های غیر بهداشتی خلر شیراز و میگوی شور

  19. محمد درویش نویسنده

    پيشنهادات سازنده و خلاقانه شما را به فدراسيون شيره كش خانه هاي جهان ارسال كردم. كسي چه مي دونه؟ شايد چپوقت را هم چاق كردند! نكردند؟

  20. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » آنها بهشت می‌کارند و ما بهشت درو می‌کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *