تصاویری که بهتر است بیژن فرهنگ دره‌شوری هرگز نبیند!

باورتان می شود که بار این گونی ها، تخم لاک پشت باشد؟!

      اینجا ساحل کاستاریکا در آمریکای لاتین است و این هم یکی از تفریح‌های درآمدزای مردم آن ولایت!
     نگاه کنید که چگونه همه‌ی تخم لاک‌پشت‌ها را درو می‌کنند …
     واقعاً خیلی بی‌انصاف هستند! نیستند؟

طفلکی لاک پشت ها ...

    فقط ایکاش بیژن عزیز ما هرگز این تصاویر را و به خصوص این یکی را نبیند! یادش به خیر … چقدر تلاش کرد تا مردم را تشویق کند که دیگر تخم لاک‌پشت‌ها را به مصرف خوراکی خود نرسانند.
     واقعاً فکر می‌کنید با چنین نگاه آزمندانه‌ای، نسل لاک‌پشت‌ها تا چه زمانی می‌توانند بقای خود را استمرار بخشند.

بی دلیل نیست که نگرانی از بقای لاک پشت ها هر روز بیشتر می شود ...

41 فکر می‌کنند “تصاویری که بهتر است بیژن فرهنگ دره‌شوری هرگز نبیند!

  1. شقایق

    کاش من هم هرگز این تصاویر را نمی دیدم … .
    گاهی چقدر از انسان بودنم شرمسار می شوم.

    پاسخ:

    کشور کاستاریکا یکی از معدود کشورهای جهان است که ارتش ندارد و به رغم آن، هرگز تنش اجتماعی و جنگ و خونریزی پررخداد و پرشماری در آن گزارش نشده. مردمان کاستاریکا همواره در صلح و آرامش روزگار می گذرانند و به موسیقی عشق می ورزند … کاش در کنار تمامی این ویژگی های غبطه برانگیز، بتوانند یه مقداری هم بی خیال تخم لاک پشتهای بی زبون شوند تا دست کم فرزندانشان هم بتوانند املت تخم لاک پشت نوش جان کنند. لطفاً اگر کسی زبان کاستاریکایی بلد است این پیغام را ترجمه کرده ، در داخل بطری چوب پنبه ای انداخته و در خلیج فارس رها کند … خودش سرانجام روزی به سواحل زیبای کاستاریکا خواهد رسید! نخواهد رسید؟

  2. عمو محسن

    ج وانان ، ه وشمند ، ت وانا . عنوانی با مفهومی عمیق بوده است بر جوانان این سرزمین پاک . با آنان همراه شدم در یک سفر هفت روزه به قشم . آن هم با اتوبوس در این مسیر طولانی . شوقی در همه بود برای دیدن لاک پشت هائی که قرار بود در آن ایام به ساحل آیند وتخم گذاری کنند . از اوایل شب با کیسه خوابها به ساحل رفتیم و چه آرام و ساکت که لاک پشت ها هم بدانند ” انسان ” ها نیز می توانند بستر زایش آنان را آنگونه که باید پاس میدارند . انتظار ی بود عجیب زیبا .
    لاک پشت ها آمدند و همسفران من با چشمهايی گشاده از تحسین و تعجب نظاره گر شدند . و بعد تفسیر طولانی همسفران جوان از این زایش .
    و تحلیل های عجیب زیبا از چهره لاک پشت ها در زمان تخم گزاری . بروز عمیق این تاثیر در آنان در پس آن نگاه کنجکاوانه و عمیقشان پس از آن سفر تاکنون .
    درویش عزیز :
    شما حامیان ، محققان ، آگاهی بخشان گستره طبیعت در پهنه فراهم آوردن بستری نرم و روان برای این گونه شناخت ها و همسويی با طبیعتی که بدست علم ورزان جهان امروز به سوی طول و عرضی از جغرافیا میرود که خارج از نقشه های در دسترس است مسئولیتی در ذهن مشغولتان نموده است ؟؟!! آدرس طول و عرض جغرافیائی را بما میدهید که مانند طالش خودمان اگر ذهنت را از مالکیت بدر آری همه آن فضا و خاکش مال تو میشود
    و خواندن خروس هایشان سمفونی زیبای زندگی زرد است . به کجا میرویم ؟
    راستی آدرس شما برای ما کجا است ؟

  3. محمد درویش نویسنده

    درود بر محسن خان هميشه مسافر … خوشحالم كه هنوز گروه “جهت” را زنده نگه داشته اي و آن جوانان هدفمند توانا را به مردان و زناني مستقل و خودباور و ايران شناس تبديل نموده اي. توصيه مي كنم حتماً فايل شنيداري مصاحبه با بيژن را كه لينكش را در همين يادداشت قرار داده ام، گوش كني و براي جهتي ها هم پخش كني تا دريابي كه چه آدم هاي نازنيني هنوز در اين آب و خاك مقدس زندگي مي كنند كه بايد نخست نشاني آنها را بجويي رفيق قديمي من!
    زنده باشي …

  4. محمد درویش نویسنده

    زنده باشي رفيق همراه و پراحساس من … خوب مي دانم كه اگر در ساحل كاستاريكا بودي چه معامله اي با اين تماميت خواهان تخم لاكپشت كُش انجام مي دادي.
    البته بعدش را هم مي دانم كه چكار مي كردي! نمي كردي؟

  5. علی

    باز هم خدا خیر بدهد به جناب دره شوری عزیز که حداقل در ساحل خلیج فارس توانش را و عمرش را برای حفاظت از لاکپشت ها صرف کرد.
    وقتی خاطرات ایشان را می خواندم و به لحظه از تخم درآمدن اولین لاکپشت آنهم در عین ناامیدی ایشان رسیدم گریه ام گرفت.
    این نکته را هم در نظر داشته باشید که بدون بیژن دره شوری احتمالا مشابه همین تصاویر را از ایران هم می دیدیم.

  6. محمد درویش نویسنده

    علي جان ! از شما چه پنهان من هم بارها و بارها با شنيدن سخنان بيژن اشك ريخته ام و برايش پرتقالي ترين آرزوهايي را كه بلدم، نثار كرده ام. زنده باشي رفيق

  7. محمد درویش نویسنده

    ممنون كه قوت قلب مي دهي … همان گونه كه آرش به ايرانيان قوت قلب داد و تيرش را آنچنان بركشيد كه تورانيان به حيرت افتادند! منتها مواظب باش كه تو جانت را در راه اين قوت قلب دادن هايت – مثل آرش – ندهي! مي دهي؟

  8. یک وبگرد

    خب راستش!الان قیافه منو باید ببینید!!!
    آرش!!؟خیلی باحالین به مولا!

    من جانم را نمی دم!ولی تیرم را آنچنان می کشم که ملت به حیرت بیفتند!!
    به هر حال باید اسم با مسمایی باشه دیگه , نه؟!

  9. محمد درویش نویسنده

    چيه؟ باز زدم تو خال؟! يا شايد موهات شبيه آرش كماندار است؟! هردو يا هيچكدام؟
    در ضمن براي تيرت يه مقداركي اسپند دود كن پسر! اخرش مي ترسم خودت دستي دستي چشم بزني خودتو … آنچنان كه كلاً كمانت از كار بيافته!

  10. یک وبگرد

    هر دو!
    نترسین!من هم نمی ترسم

    پاسخ:
    باشه! اصلاً ما همه با هم هستيم! نترسيم … نترسيم!

  11. یک وبگرد

    خداییش بیاین اعتراف کنین!در مورد دوربین و جاسوس دوجانبه و این حرفا!

    پاسخ:
    جاسوس ما از شمال گريخت! فيلم خوبي بود … اصولاً آلفرد هيچكاك را دوست دارم! دوست داري؟

  12. عمو محسن

    درویش عزیز:
    بیژن را خوب می شناسم از همان دوران دانشچوئی و همراهی در کوه ،
    بیژن انگیخته ، آگاهانه و با مطالعه از ان دوران تاکنون گستره فعالیت هایش را با عمق فراوان دنبال کرده است . اما ” او ” با تمام توانش کافی است ؟؟ کافی است که از ” او ” بگوئیم و بنشینیم به نظاره ؟
    بیاد داری که میگفتی ” کفش هایم کو ” پس باید در این بستر کفش ها را به پا کنی و طول و عرض ها را نشانمان دهی .
    این پیچک شوق،
    آبش ده ،
    سیرابش کن .
    همیشه با نفس تازه راه باید رفت

    پاسخ:
    خوشحالم كه بيژن را مي شناسي … با يك قرار سه نفره موافقي؟ ضبط صوت يادت نره و در ضمن فكر صبحونه فردا سحر هم باش! به ياد آن روزها … آن وقت شايد برايت گفتم كه چرا او به تنهايي هم مي تواند كافي باشد!

  13. اشکار

    درویش خانا
    از اوایل دهه 1960 مکان تخم گذاری لاک پشت های سبز در کستاریکا مورد توجه دانشمندان بود چون در آن زمان کلونی های مکزیک عملا نابود شده بودند
    در حال حاظر استفاده مردم بومی از این منبع بهره برداری است نه بهره کشی و مسئولان و مردم مواظب هستند که کسی خود لاک پشت ها را صید نکند
    حتی پیش از ورود اسپانیولی ها در قرن 16 هم از این تخم ها استفاده می شده ولی گمان می کنم روشی سنتی داشته اند تا نسل لاک پشت ها رو به نابودی نرود
    کاستاریکا در باره حفظ زیست بوم های جنگلی استوایی مرطوب و خشک کارهای بسیار جالبی کرده
    باید روزی هردو)(بدون اروند ووووووو)به این کشور زیبا برویم و در یک غروب رویایی که در سواحل زیبا در یک بار ساحلی نشسته ایم گوش به موسیقس دلنواز سامبا و رومبا داده نوشیدنی خنک نوشیده و بعد بر روی پیست رقص(حرکات موزون کارایبی!)رفته و……….قر تو کمرم خشک شده!
    بابا کرم …..دوست دارم(اروند دیگه کیه بابا!!)

    پاسخ:
    شرمنده! بدون اروند هرگز! اما من يك همسفر با حال سراغ دارم كه تو حركتهاي ريتميك حريف مي طلبه و البته فكر كنم تو حركتهاي بدون ريتم هم همينطور! پيشنهاد مي كنم با او راهي كاستاريكا شوي و لذت دنيا و آخرت را يكجا لمس كني!

  14. کالیراد

    برای زیستن
    کاش باور میداشتیم حفظ همه ی زیستمندان را
    لاک پشت مادر در این میدان کارزار
    کاش باور می داشتیم حقوق زیستن را
    و باور می داشتیم
    زندگی قصه ی یک زایش نیست
    قصه ی سازش ماست
    زندگی بودن نیست
    زندگی عرض همه بودن هاست
    کاش ما حامی بودن باشیم

    پاسخ:
    من هم آرزو مي كنم كه پيوسته بر شمار آدم هايي كه حامي بودن باشند، افزايش يابد . درود …

  15. مهتا

    چند وقت قبل یه مستند در باره صید خرچنگ تو امریکا می دیدم که صیادان با یه خط کش خرچنگه رو اندازه می گرفتن اگه کمتر از 8 سانت بود ولش می کردن که بره .. وسط دریا نه پلیس بود و نه کسی کنترلشون می کرد. خیلی برام جالب بود. چون درست یک هفته بعدش تو بازار همین بندر خودمون دیدم ماهی های حلوا سفید خیلی کوچولو که یه مثقال هم گوشت نداشتن فقط بخاطر گرون بودنشون می فروختن .. بخدا دلم کباب شد از دیدنشون.. چون واقعا کوچولو بودن .. این خصوصیت کشورهای جهان سومی هست که دشمن درجه 1 محیط زیست هستند. چون یاد نگرفتن ازش لذت ببرن .. نگذاشتن که یاد بگیرن.. آخی به حال چرنده و پرنده و جنگلو بیابون که گیر این ملتها بیفتن..

  16. محمد درویش نویسنده

    درود بر مهتاي ساكن در كرانه هاي خليج عزيز فارس … من هم آن بازار را كه مي گويي ديده ام و دقيقاً مي فهمم كه چه مي گويي هموطن عزيز فرزانه ام.

  17. یک وبگرد

    آخ گفتین…منم دوسش دارم
    بعد هم موافقم که وقتی همه با هم هستیم ترس نداره!
    البته من شعار نمی دما شما خودت می دونی من چی می گم!!!!!

    پاسخ:

    بله من دقيقاً مي دونم كه شما چه مي گوييد!

  18. یک وبگرد

    راستی منم برای سفرهای ریتمیک (به هر نوعش)پایه ام ها!!!!
    می گین نه؟ از هیچکاک بپرسین!!!!!

    پاسخ:

    قابل توجه اشكار! شاهد از غيب رسيد! نرسيد؟

  19. آخشیگان

    وحشتناک بود اما از دید یک انسان سیر که زیر یک سقف گرم نشسته. علاوه بر سابقه های فرهنگی و عادات غذایی که می شود با کار فرهنگی اصلاحش کرد موضوع گرسنگی را نیز نباید از دید پنهان کرد.

    آیا در کشور خودمان هم نمونه هایی چنین یافت میشود که انسانها به دلیل گرسنگی و یا عادت غذایی در حال نابود کردن زمین زیر ایشان باشند؟

    می شود نمونه هایی را ذکر کنید لطفاَ

  20. محمد درویش نویسنده

    قبول دارم. بخشي از تخريب محيط زيست متاثر از فقر است. اما كاستاريكا واقعاً اينگونه نيست! اين كشور زيبا كه به سوييس قاره آمريكا معروف است، داراي سطح بالاي آموزش مردمي است. به نحوي كه اين سرزمين را تبديل به مكاني مناسب براي سرمايه‌گذاري كرده است. به ويژه تجارت اين كشور با كشورهاي جنوب شرقي آسيا و روسيه در طول چند ساله اخير بي سابقه بوده است. سياست خارجي كاستاريكا هم بر بسط حقوق بشر و توسعه پايدار در قالب راهي براي تامين ثبات و پيشرفت استوار است و مهم تر از همه آن كه با وجودي كه كاستاريكا فقط يك دهم درصد از سطح خشكي جهان را تشكيل مي‌دهد، 5 درصد از انواع گونه‌هاي جانوري را در خود جاي داده است. آيا چنين كشوري كه حتا پول ارتشش را هم براي رفاه مردمش هزينه كرده و نيروي نظامي ندارد، مي توان فقير ناميد؟
    اما در ايران هم موارد مشابه بسيار است. از جمله در همان جزيره كيش و تا پيش از ورود بيژن دره شوري عزيز!

  21. سروی

    بچه هاشان را جلوی چشمشان می دزدند. می کشند .قتل عام می کنند . چقدر غم انگیز .
    فکر نمی کنم فقر توجیه خوبی برای جنایت های بشر باشد . دیگر خیلی نخ نما شده .درست است که انسان جایزالخطا ست اما جایز نیست هر خطایی مرتکب شود.

    آقای درویش عزیز، در دنیایی که آدم ها به هم نژاد های خودشان رحم نمی کنند انتظار دارید به لاک پشت ها رحم کنند.

    مطلب دکتر کرمی را در مورد اجلاس کپنهاک خواندم . حل مشکلات محیط زیست به آدم های بزرگی نیاز دارد که دل شیر داشته باشند( به قول افشین قطبی) .. مثل همین آقای بیژن دره شوری که شما گفتید . من تا به حال اسمشان را نشنیده بودم . دوست دارم در موردشان بیشتر بدانم و البته در بخش جدیدی که در سایتم درست کرده ام در موردشان بنویسم . یادتان باشد قول دادید همراهیم کنید( مرد ِ و قولش )

    و … حرف آخر اینکه : امروز تو رادیو با شما مصاحبه کردند؟یا شما یه همزاد دارید که در مورد اجلاس کپنهاک در رادیو صحبت کرد؟

    پاسخ:
    سلام … در مورد بیژن فقط کافی است نامش را در موتور جستجوگر گوگل وارد کنید … دریایی از اطلاعات بدست خواهید آورد. در ضمن من – تا آنجا که می دانم – همزاد ندارم. من هر ماه یکی دو هفته در برنامه “حال زمین خوب نیست” با مهران دوستی گپ و گفت دارم. این سری برنامه ها هم سه چهار روز دیگر – حدود ساعت 4 بعدازظهر از رادیو جوان پخشش ادامه دارد. سه شنبه شبها هم برنامه صدای طبیعت را – بیش از یک سال است – در رادیو فرهنگ اجرا می کنم.

  22. سروی

    راستی شاید من هم مطلبی راجع به این لاک پشت ها نوشتم . خیلی دلم سوخت . البته با اجازه ی شما.( به این میگن سرقت ادبی مودبانه..آره؟)

  23. سروی

    فکر کنم اول باید اسم شما رو تو موتور جستجوی گوگل وارد کنم ! ظاهرا شما هم زیادی معروف هستید!

    من دنبال یه مطلب می گشتم که سایتتون رو پیدا کردم و از قلم رنگی تون خوشم اومد و خلاصه اهلی ِ اینجا شدم . (به قول شازده کوچولو)

    بگذارید بسرچم ببینم آقای محمد درویش کی هستن؟راستی شما می شناسیدشون؟

  24. سروی

    سلام

    آقای محمد درویش عزیز ، متولد 4 بهمن 1344 – تهران .
    بابای اروند .
    کارشناسی ارشد مرتع و آبخیزداری و مدیریت محیط زیست .
    پژوهشگر شاغل در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور
    نگارنده ی یه عالمه مقاله و کتاب وطرج پژوهشی و اینا …
    عضو هیئت علمی و رئیس گروه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی بخش تحقیقات بیابان
    مسئول تهیه برنامه‌ی کلان پژوهشی بخش تحقیقات بیابان در چشم‌انداز ۲۰ ساله
    صاحب یه چند تا سایت و وبلاگ
    نویسنده ی نوشته های خیس ، رنگی ، نو ، با طعم پرتقال ، باحال و توپ
    و … یه عالمه چیزهای خوب دیگه

    از آشنایی با شما خیلی خیلی خوشحال و خوشوقت و خوشبخت هستم و از اینکه کنارتان قدم میزنم و کنارمان قدم می زنید در پوست خودم نمی گنجم . به شما ، حضورتان ، تلاش رنگی تان افتخار می کنم. خوشحالم که یک ایرانی هستم …و هموطنی مثل شما دارم .

    زنده باشید و شاد … همیشه .

    با نهایت احترام
    سروی از رشت

  25. محمد درویش نویسنده

    من به صورت کاملاَ سربسته و محرمانه می گویم: می ترسم این سوژه شدن شما در نزد آقای وبگرد – مرد متولد آذر ماه – برایتان ارزان تمام نشود ها!

  26. عسل مهر

    و چقدر جالب که دو سه روز پیش با همکارم بحثی داشتیم در مورد لاک پشت های دریائی و نحوه تخم ریزیشان و اینکه معمولن جاهای امن و دور از دسترس را برای اینکار پیدا میکنند ولی ظاهرن هیچ کجا از دست بشر امن نیست.

  27. محمد درویش نویسنده

    بشر، موجود غریبی است … هم هیچ کجا از دست او امنیت ندارد و هم هیچ کجا بدون او می تواند امنیت نداشته باشد!
    باشد که همواره دومی صادق باشد.

  28. یک وبگرد

    من هم موافقم مهندس!از ما گفتن بود ها !ارزان تمام نمی شود!
    🙂

    پاسخ:
    حالا می گم: یه تخفیفی بده! به هر حال مشتری اهلی اینجاس! نیس؟

  29. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » یعنی می‌شود در گلستان هیچ شاپرکی احساس تنهایی نکند!

  30. سید محمود قاسمپوری

    با سلام
    اخبار و حتی تصاویر همیشه آنگونه که ما فکر می کنیم نیست. توضیح:
    سواحل کاستاریکا تنها محل برداشت مجاز تخم لاکپشت های دریایی می باشد آن هم هر ساله تنها در آغاز فصل تخمگذاری رخ می دهد دلیل: اشباع شدن ساحل از تخم لاکپشت ها بگونه ای که حفرات همدیگر را ناخواسته حفر و تخم های قبلی را نابود می کنند بخاطر حفاظت خوب بومیان منطقه از لاکپشت ها چنین مجوزی صادر شده است و این نقطه تنها مکان مشابه در جهان از این نوع می باشد

    سید محمود قاسمپوری
    عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
    گروه محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *