پیام نهفته در محل نصب تابلوی زنگ مهر!

    صبح امروز در نخستین روز از مهرماه 94 به همراه معصومه ابتکار در دبیرستان دخترانه فرزانگان حاضر شدم تا مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی 95-1394 با اصابت چکش نمادین بر صفحه‌ای فلزی در یک دبیرستان محیط زیستی شکل بگیرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی کوتاه به علاقه‌مندی شدید سازمان متبوعش در ارایه‌ی آموزش‌های محیط زیستی به مدارس اشاره کرد و ابراز امیدواری به عمل آورد تا تعداد مدارس محیط زیستی در سراسر کشور به سرعت افزایش یابد.

معصومه ابتکار در فرزانگان

همزمان وزیر آموزش و پرورش هم در دبستانی پسرانه به همراه رییس‌جمهور در شرق تهران حضور یافت که البته نه فقط محیط زیستی نبود، بلکه در بین سخنان نسبتاً طولانی‌اش، به همه چیز اشاره کرد جز طرح‌های وزارت متبوعش برای گسترش آموزش‌های محیط زیستی! چرا؟ علی اصغر فانی به موضوعاتی چون توزیع شیر رایگان در مدارس، عدم دخالت معلمان در انتخابات مجلس آینده، گسترش 12 درصدی مدارس غیرانتفاعی، ایجاد سه زنگ جدید برای مطالعه و کتابخوانی، گفتگو و انشاء و حتی سرنوشت رتبه‌بندی معلمان و مشکلات معیشتی ایشان اشاره کرد، اما از برنامه‌های محیط زیستی وزارتش هیچ نگفت!

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-09-23 09:16:44Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

    هرچند که به رغم این ندیدن‌ها، نگارنده با امید و قدرت پیگیر اجرای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، اما رخداد امروز آشکارا نشان می‌دهد که نفوذ برنامه‌های محیط زیستی در بزرگترین و کندترین وزارتخانه کشور دشوارتر از آن چیزی است که فکر می‌کردم! واقعیتی که عدم رغبت آشکار مسئولین آموزش و پرورش در تأسیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در طول دو سال گذشته خود مؤید آن است، در حالیکه وزارت ورزش و جوانان چنین دفتری را به رغم مخالفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در طول 4 ماه گذشته تأسیس کرد.

به محل نصب صفحه زنگ مهر توجه فرمایید

    نکته‌ی طنازانه‌ی ماجرا یا شاید تأمل‌برانگیز! مشاهده‌ی محلی بود که برای زنگ مهر در مدرسه فرزانگان تعبیه کرده بودند؛ مدرسه‌ای که تیزهوش‌ترین دختران پایتخت را جذب می‌کند و لابد از کادری مجرب‌تر هم برخوردار است؛ تابلویی بزرگ هم در مقابل مدرسه وجود داشت که با افتخار از تعداد پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری این مجتمع آموزشی سخن می‌گفت و مؤید همین واقعیت است. با این وجود اگر محل نصب بسیار نامناسب آن صفحه‌ی فلزی را با محل نصب دقیق و خردمندانه‌ی همتایش در دبستان باقرالعلوم مقایسه کنید، درمی‌یابیم که نباید با خوش‌خیالی و امیدی پیش‌برنده به درک شتابان نتایج ملموس آموزش‌های محیط زیستی در مدارس دلخوش داشت.

به محل نصب صفحه زنگ مهر توجه کنید!

غم‌انگیزتر از همه آنکه وقتی خانم ابتکار از دانش‌آموزان حاضر پرسید که چند نفر از شما پاسخی بر پرسش مهر سال گذشته رییس جمهور در باره بحران آب، ارایه کردید؟ فقط یک نفر دست خود را برد بالا!

تفاوت!

فکر می‌کنم کافی باشد! نه؟

15 فکر می‌کنند “پیام نهفته در محل نصب تابلوی زنگ مهر!

  1. وحید سرکار

    با سلام
    جناب وزیر آموزش وپرورش الان همش درگیر حقوق معلمان،ماجرای استیضاح وغیره است چه می داند محیط زیست یعنی چه؟آموزش محیط زیستی یعنی چه؟امیدوارم خود مدیران شهرستان ها بتوانند با همکاری تشکل ها کاری را انجام دهند…

  2. محمد درویش نویسنده

    حرف من هم همین است جناب وحید سرکار عزیز. اینکه چرا آموزش محیط زیست هیچگاه در شمار موضوعات مهم هیچ دستگاهی، حتی محیط زیست و منابع طبیعی قرار نمی گیرد؟!

  3. وحید سرکار

    چون متاسفانه مسئولان ما به اهمیت آموزش پی نبرده اند….شاید هم دنبال کارهایی با جلوه بیشتری هستند برای رزومه کاریشان….متاسفانه

  4. خاک شناس

    با گفته های جناب درویش کاملا موافقم
    چرا آموزش مسائل زیست محیطی اولویت مون نبوده و نیست؟

  5. خاک شناس

    سلام جناب درویش
    روز و روزگار شما به نیکی

    ثبت سمن ما به مشکل برخورده زمانی که همه منتظر بودیم که مجوزمون بیاد تا به صورت رسمی به فعالیت هامون ادامه بدیم لوگو طراحی کنیم فراخوان بزنیم و سایر فعالیتهایی که نیاز به مجوز داره به طور ناگهانی اعلام کردند که بنا به مصوبه 245 ما نمی تونیم به عنوان یک سمن فراملی مجوز بگیریم. دوستان استانداری رفتند و سؤال کردند جالبه که شخص مسئول خودش نمی دونسته این مصوبه چیه کلی سرچ کرده و چیزی دستگیرش نشده. ما هم قبل از ایشون سرچ کرده بودیم و به نتیجه ای نرسیده بودیم. گویا این مصوبه حتی هنوز به استانها ابلاغ نشده اما اجرایی شده!!! در ضمن ثبت اینترنتی سمن ما قیل از این مصوبه بوده و نباید عطف به ما سبق شود.
    مسئول سمن ها گفته که بایستی ۲ سال به صورت استانی فعالیت کنیم تا مجوز فرا استانی بگیریم بعد از ۲ سال فعالیت مجوز فرا استانی به ما می دهند که در کل ۴ سال از ما زمان خواهد گرفت این در حالیه که موقع ثبت هیچ توضیحی داده نشده بود که همچین پروسه ای بابستی طی بشه. علت اینکه ما برای فرا ملی اقدام کردیم به این دلیل بود که مسأله آلودگی هوا با ریز گردها که در غرب کشور واقعا مشکل سازه مسأله ای فرا ملیه. از طرف دیگه چون چندین استاد دانشگاه جز مؤسسین سمن هستند به دنبال گرفتن بودجه های بین المللی هستیم.
    خواهشمند است در صورتی که شما از این مصوبه اطلاع دارید توضیح بفرمایید چطور این مشکل رو حل کنیم؟
    شما قبلا محبت کردید و شماره فکس هم به من دادید آیا نیازی هست به صورت کتبی هم پی گیر بشیم؟
    یک دنیا سپاس

    پایدار باشید

  6. خاک شناس

    فراموش کردم که بگم احیا جنگل های بلوط و پیدا کردن راه حل برای سر خشکیدگی بلوط هم جز برنامه های ماست. جنگل بلوط فرا استانیه و ما نیاز به مجوز فرا استانی داریم

    با سپاس فراوان از حمایت های شما

  7. خاک شناس

    جناب درویش

    درود بر شما

    با عرض پوزش بابت مزاحمت های من
    خواستم از اطلاعات شما در مورد مصوبه 245 بیشتر بدونم و به گروه هم انتقال بدم.

    با سپاس فراوان

  8. مهدي شريفي

    آقاي درويش عزيز با اين اوصاف شانس آورديد كه زنگ مهر را با ميخ بر روي درخت مدرسه ( اگر وجود داشته است) آويزان نكرده بودند.

  9. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم!

  10. مهدي شريفي

    بر منكرش لعنت.اگر خوش شانس نبوديد كه خوش كله اي مثل مرا پيدا نمي كرديد.

  11. بازتاب: تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم؛ ظریف، گودرزی و فانی! - گوگل

  12. بازتاب: » دکفا تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم؛ ظریف، گودرزی و فانی! - دکفا وب سایت خبری پارسی زبان

  13. بازتاب: تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم؛ ظریف، گودرزی و فانی! | اخبار روز دنیا از سراسر وب

  14. محمد شرافت

    مدرسه محیط زیست علامه حلی ساوه :

    اولین مدرسه راهنمایی سلامت ومحیط زیست علامه حلی شهرک علوی شهرستان ساوه

    اولین کتابخانه دوستاران آوای طبیعت با مشارکت وهمکاری انجمن اولیا ومدارس ومدیریت آقای

    محمد رضا ناظرفخاری وسازمان مردم نهاد محیط زیست جهت همراه بافرهنگ محیط زیست درارتقاء

    سطح علمی وآموزشی وکاربردی دانش آموزان شهر سالم ساوه به مرحله اجراء درآمد

    ngo22.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.