همايشي براي بررسي پيامدهاي سدهاي بزرگ

پوستر همايش

     به گمانم اين براي نخستين بار است كه در ايران، همايشي مي‌خواهد بر پا شود كه نه به تجليل و ستايش از روند سدسازي، كه به تأمل و مداقه در لزوم آن و نشانزدهاي ناميمونش بر كارايي سرزمين مادري، ايران عزيز خواهد پرداخت.
     اميد كه ستاده‌هاي حاصل از اين هم‌انديشي كم‌نظير بتواند زنهار لازم را به مديران ارشد مديريت آب و كلان‌نگران و برنامه‌ريزان نخبه كشوري بدهد و توازني منطقي در اين دو حوزه‌ي نامتقارن (بخش آب و كشاورزي) از منظر تخصيص اعتبارات بوجود آورد. موضوعي كه نگارنده خواهد كوشيد به ابعاد مختلف آن در اين همايش بپردازد.
     ضمن سپاس از برگزاركنندگان اين گردهمايي، علاقه‌مندان مي‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگي حضور از طریق تلفن 66712243 (انجمن کوه‌نوردان ایران- از ساعت 10 الي 18 (یا شماره همراه  09127045517 ( آقای خسروی) تماس بگیرند. 

   پيوست :
– براي آگاهي بيشتر از جزييات همايش
– براي آگاهي بيشتر از فاطمه ظفرنژاد
– براي آگاهي بيشتر از عباس محمّدي
– براي آگاهي بيشتر از مهدي فريور
– براي آگاهي بيشتر از رضا مرادي غياث‌آبادي
– براي آگاهي بيشتر از محمّد سعيد كديور

4 فکر می‌کنند “همايشي براي بررسي پيامدهاي سدهاي بزرگ

  1. سام خسروي فرد

    مطلبي در اين باره نوشتم در وبلاگ و اشاره كردم كه جايگزين سدها خيلي مهم‌اند. و البته اين مبحث در ايران مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
    و اين كه يك بار به يكي از مديران سازمان آب منطقه‌اي گفتم آبخوان داري…گفت توش پول نيست…به همين روراستي…
    شما كه از آمار و ارقام خبر داريد اين موضوع را هم براي بنده توجيه بفرماييد :)

    پاسخ:
    سام عزيز:
    پيشتر هم نوشته بودم كه آبخوان‌داري، شگردِ مناسب، بومي‌شده و كم‌هزينه‌اي است كه مي‌تواند نقمت سيلهاي خروشانِ اين مملكت را، دست‌كم در 14 ميليون هكتار از اراضي آن، به نعمت تبديل كند؛ شگردي كه مصداق بارزي از فرايند كشف و بومي‌كردن توانايي به منظور استفاده از ظرفيت­هاي تاريخي (يعني ابزاري براي تحقق توسعة واقعي) تلقي شده و مقبوليت علمي و اجرايي آن نيز، از سوي سازمان خواربار كشاورزي ملل متحد (فائو)، به عنوان راهي براي نجات 800 ميليون انسان گرسنة جهان از سوء تغذيه مورد تأييد قرار گرفته است؛ شگردي كه مي‌تواند با جذبِ تنها 700 ميليارد تومان اعتبار، بحرانِ خسارت­هاي ناشي از سيل و خشكسالي در كشور را با مهار 4 ميليارد متر مكعب هرزآب، به كمينه برساند. امّا گويا متأسفانه براي ما راحت‌تر اين است كه به طور متوسط نزديك به دوبرابرِ اين مقدار، يعني بيش از 1200 ميليارد تومان در سال را، در قالب كمك­هاي بلاعوض و تسهيلات بانكي كم‌بهره به مردم آسيب‌ديده از سيل و خشكسالي بپردازيم۳ (شاهدي ديگر بر ترجيح سياستهاي درماني بر پيشگيري)!
    عجيب است كه براي يافتن منابع مالي تأمين اين 700 ميلياردتومان، همواره با مشكل روبرو بوده و در صدور فرمان پرداخت آن دستمان مي‌لرزد، امّا به راحتي سالانه نزديك به دوبرابرِ آن را در تاوانِ اين‌ندانم‌كاري و محافظه‌گري نزديك‌انديشانه خرج مي‌كنيم! چرا كه در اينجا نيز همچون اغلب كشورهاي جنوب، اهداي ماهي به مراتب آسان‌تر از آموزش فنون ماهيگيري است. اين درحالي است كه فقط در طول چهار سال گذشته (80-1377)، خشكسالي بيش از 62 هزار ميليارد ريال (نزديك به 9 برابرِ هزينة مورد نياز براي آبخوانداري) به كشور خسارت زده است!
    زنده باشي دوست من.

  2. سام خسروی فرد

    با تشکر ازاین آمار بسیار مفید که حتما در جایی از آن استفاده خواهم کرد! اما استاد درویش گرامی! این پاسخ شما چندان برای آن حضرت دکترای محیط‌زیست قانع کننده نبود. ایشان به تولید برق اشاره داشتند. و البته تامین آب به عنوان چاره و مقابله با خشکسالی! در باره بفرمایید که برای تولید برق چه باید کرد؟

    پاسخ:
    سام عزيز: همانطور كه خودت نيز به درستي اشاره كرده اي، از بين سدهاي ساخته شده موجود، فقط اندكي به توليد كارمايه برق آبي مشغولند و بيش از 15 درصد كارمايه برقي كشور از اين طريق توليد نمي شود. اين در حالي است كه در كشوري همچون سوئد يا آلمان كه به مراتب از ساعات آفتابي كمتري به نسبت ايران برخوردار هستند، بين 20 تا 30 درصد كارمايه كشور از طريق سلولهاي فتوولتائيك تامين مي شود. بنابراين، بهانه احداث سد از منظور توليد برق، نسبتاً از رده خارج است!

  3. ايرانتونين

    از شما دعوت ميکنم که از پايگاه های ايرانتونين ديدن کنيد

    ايرانتونين در ضمينه کانادا و ايرانيان مقيم اين کشور فعالييت ميکند

    من و دوستانم خوشحال ميشيم اگه سوالي در باره کانادا و زندگي در کانادا داشته باشيد و ما بتونيم جواب بديم

    خوشحال ميشام اگه ما رو از نظرات گهر بار خودتون بهرمند کنيد
    همينطور باعث افتخار خواهد بود اگه با نام خودتان در انجمن عضو شويد تا همه از اطلاعات شما بهرمند شويم

    پايگاه ايرانتونين
    http://www.irantonian.com
    انجمن ايرانتونين
    http://www.irantonian.net

    در پايان اگر دوست داشتيد خوشحال ميشيم به ايرانتونين پيوند بدين
    صميمانه منتظر شنيدن نظرات شما هستيم

    با تشکر

  4. حمیدرضاوجدانی

    ساخت سدهاوخصوصاسدهای بزرگ در ایران (و شاید خیلی از کشورهای جهان سومی دیگر) در راستای یک نگرش صورت می گیرد، «ساخت و برجای گذاشتن اثری فیزیکی و قابل ارائه به عنوان عملکردی بزرگ از سوی دست اندرکاران با نماد فیزیکی بزرگ برای نمایش و مانور و تبلیغ» این کار تنها در سدسازی نمود نمی یابد بلکه در دیگر پروژه های بزرگ وپر سروصدای دیگری نیز دیده می شود. در نقطه مقابل این فعالیت ها می توان کارهای بسیارکوچک پراکنده در سطح زمین ، که درعین حال می تواند با حداقل خسارت به محیط زیست ، ویا اصولا در راستای حفاظت از آن و نیز با حداقل خسارت به مردم و بهره برداران را دید که به علت کم بودن نمد ظاهری و فیزیکی برای مانورهای تبلیغاتی و سیاسی مورد بی مهری قرارمی گیرند. تغییر نگرش درمورد سدسازی را باید به این طریق نیز نگاه کرد و این تغيیر در نگرش را که خود مستلزم تغییر در روشهای برخورد با مسائل و با مردم و محیط زیست از طرف صاحبان قدرت و حکومت در این قبیل کشورها است. پیروز باشید!

    پاسخ:
    جاي شما خالي بود جناب وجداني عزيز
    برخي از مباحث شما در همايش ديروز مورد تاكيد قرار گرفت. به زودي گزارشي از اين همايش را منتشر خواهم كرد.
    موفق باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.