شهادت یکی دیگر از حافظان طبیعت ایران در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی

متأسفانه خبر رسیده است که شامگاه دیروز، آقای سعید پرهام – محیط بان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی – در جدالی نابرابر با شکارکُش‌های از خدابی‌خبر که سالهاست به حرفه‌ی قاچاق گوشت شکار در جنگل‌های اطراف منطقه حفاظت شده گلول و سرانی – شیروان مشغولند، جان به جان آفرین تسلیم کرده و به دلیل اصابت گلوله‌ی مهاجمان به سرش، شهید شده است. برای بازماندگان این جوان 28 ساله که یک ماه از مراسم نامزدی‌اش نگذشته است، آرزوی صبر می‌کنم و امیدوارم شمار شهدای طبیعت ایران هرگز به عدد 120 نرسد.
شایان ذکر آن که منطقه حفاظت شده گلول و سراني 18 هزار و 144 هكتار وسعت داشته و در فاصله 85 كيلومتري شمال شيروان و در منتهي‌‌اليه حد شمال خاوری استان خراسان شمالي واقع شده است؛ جایی که حد شمالی‌اش به طول 30 کیلومتر با كشور تركمنستان هم مرز است.
از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه‌ی زیبا باید به قوچ و ميش اوريال، ‌پلنگ، گربه وحشي، گراز، سمور سنگي، خرگوش، داركوب قهوه‌اي، سهره سياه و كبك دري اشاره کنم.
باشد که آه زیستمندان بی‌نظیر این زیستگاه رؤیایی، بتواند کاری کند که دیگر هیچ انسانی به خود اجازه‌ی شلیک گلوله در این منطقه را ندهد.

از همین نویسنده و در همین باره:

70 فکر می‌کنند “شهادت یکی دیگر از حافظان طبیعت ایران در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی

  1. علی

    از سرعت عمل شما در اطلاع رسانی این خبر متشکرم.
    امروز صبح از طریق یکی از دوستان اداره حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خبر دار شدم. اما فکر می کنم هنوز در بجنورد خبرش پخش نشده است.
    من هم امیدوارم این آخرین شهید راه محیط زیست باشد. روحش شاد.

  2. ابراهيم افخمي شيخاني

    بنام خالق بی همتا

    خبر بسیار حزن انگیزی بود . ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم این محیطبان وظیفه شناس وکلیه حافظان و وستداران طبیعت و حیات وحش کشوربدینوسیله تقاضای عاجزانه خود راازقوه قضائیه جهت احقاق حقوق همه مظلومینی که ناجوانمردانه به شهادت میرسند اعلام مینمایم.

  3. ابراهيم افخمي شيخاني

    بنام خالق بی همتا

    خبر بسیار حزن انگیزی بود . ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم این محیطبان وظیفه شناس وکلیه حافظان و دوستداران طبیعت و حیات وحش کشوربدینوسیله تقاضای عاجزانه خود راازقوه قضائیه جهت احقاق حقوق همه کسانیکه مظلومانه و ناجوانمردانه درراه صیانت از انفال به شهادت میرسند اعلام مینمایم.

    Read more: http://mohammaddarvish.com/desert/archives/6898#ixzz16xWOjQ64

  4. ابراهيم افخمي شيخاني

    بنام خالق بی همتا

    خبر بسیار حزن انگیزی بود . ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم این محیطبان وظیفه شناس وکلیه حافظان و دوستداران طبیعت و حیات وحش کشوربدینوسیله تقاضای عاجزانه خود راازقوه قضائیه جهت احقاق حقوق همه کسانیکه درراه صیانت از انفال مظلومانه و ناجوانمردانه به شهادت میرسند اعلام مینمایم.

    Read more: http://mohammaddarvish.com/desert/archives/6898#ixzz16xXUq2jj

  5. خوارزمی

    درود…
    این دقیقا همون علت عدم حفاظت درست از مناطق ممنوعه محیط زیسته. الان جواب خونواده این بنده خدا رو کی باید بده نهایتش یه اظهار تاسفه!! همین. اونوقت می گن چرا شکار بی رویه ادامه داره.
    چرا نباید یگان محیط زیست همرده نیروی انتظامی باشهتا اینچنین اتفاقاتی تکرار نشه؟
    دو روز دیگه هم اون قاتل عزیز خیلی راحت به زندگی کثیف معمولش ادامه میده!
    نه امنیت جانی دارن و نه امنیت مالی و شغلی.
    روحش شاد

  6. RS232

    واقعا ناجوانمردانه است. هیچ راهکاری هم به ذهنم نمی رسد چون قاچاقچیان در همه جای دنیا افراد بی گناهی را قربانی سودجویی خودشان می کنند. ای کاش دستمزد مناسبی به آن عزیزان بدهند و یا لااقل پس از مرگشان خانواده آنها از نظر مالی حمایت کنند تا دیگر محیط بانان لقای این کار را به عطایش نبخشند و یا خدای نکرده از رئیس کاروان دلسرد نشده و به رئیس دزدان پناه نیاورند.

  7. نشاط السادات مصطفوی

    سلام آقای درویش من یک وبلاگ برای محیط زیست درست کرده ام. راستی شما مرا نمی شناسید، اما من آوازه ی شما را شنیده ام. آقای درویش اسم وبلاگ من مهر زمین است و در آرزو های من است که شما به وبلاگ من سر بزنید. آقای درویش من 13 سال دارم و 2 سال است که برای محیط زیست می نویسم وعاشق محیط زیست هستم و دوست دارم همیار محیط زیست شوم. آقای درویش لطفا سری به وبلاگ من بزنید و یک نظر بدهید و از تجربیات خود مرا راهنمایی کنید. ممنون می شوم نظر هم بدهید تا از حضور شما خوشحال شوم.
    http://WWW.MEHRE-ZAMIEN.BLOGFA.COM

  8. فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی

    آقای درویش عزیز،
    بگذارید که به قضیه از زاویه دیگر بنگریم.

    دفاع از مرزهای هرکشوری امری مقدس بشمار میرود و کسانی را که در راه دفاع از مرزهای کشور خود جان باخته باشند در تمامی دنیا و همه جوامع ارزش مینهند و گرامی میدارند.

    مدتهاست که در جهان تنها به خطوط دور یک کشور مرز نمیگویند بلکه هرچه را که نیز در درون این خطوط قرار دارند پاس میدارند. هر چیز را به جای خود.

    آیا فکر نمیکنید که به کسانیکه از محیط های مشخص شده حفاظت میکنند هم بنوعی مرزبان میتوان گفت؟ و نباید انتظار داشت که از او و کارهایش نیز قدردانی بعمل آید و یادش گرامی داشته شود؟

    درگذشت آقای پرهام را به بازماندگانش بنوبه خود تسلیت میگویم.

    موفق و پیروز باشید.

  9. اشکار

    با تاسف باید گفت از چند سال گذشته شاهد تهاجم گسترده به عرصه زیستبوم این نواحی بوده ایم .

    حاتم بخشی به متصرفان پارک ملی تندوره ، کاهش شدید جمعیت اهو آنگونه که از 2000 رای آهوی ساریگل دهه هفتاد اکنون بنا بر آمار تنها 400 راس در خراسان شمالی وجود دارد.

    در سرانی و گلول در چند سال اخیر به بهانه توسعه گردشگری هجوم عجیبی به منطقه آغاز شده که فراتر از غارتگری دهه 1360 می باشد .

    بنا بر نظر یکی از کارشناسان تنها 400 راس قوچ و کل باقی مانده است و زیستگاه های حساس به عنوان گردشگری به پارکینگ خودرو تبدیل شده.

    در این مدت توسعه گردشگری بهانه خوبی برای زمین خواری شده.

    عرصه های سازمان منابع طبیعی تا پیش از این به بنانه طرح طوبی به یغما رفت و اکنون نوبت سازمان محیط زیست شده تا قرض خود را به دوستان تعدیه نماید !

    این منطقه تا سال 1357 پارک ملی بوده است و بنا به دلایلی پس از آن به محافظت شده تغییر عنوان داد.
    در دهه 1350 کارشناسان ایران در مجامع علمی از شوروی گله مند بودند که قوچ های اوریالی که ما در پارک های مرزی با ترکمنستان داریم در هنگام کوچ به اتحاد شوروی شکار می شوند ولی اکنون رنود با هماهنگی با…. به راحتی به خاک هم مرز در ترکمنستان رفته و قوچ های اوریال نفیس پناهنده به ترکمنستان را شکار می نمایند.

    در مناطقی چون گوگول همه متخلفان و گوشت فروشان را می شناسند ولی برای حضرات ! چه اهمیتی دارد یافتن قاتل
    تازه خیالشان راحت می شود که محیط بان ها دیگر حرف زیادی نمی زنند و مجال تفکر درباره طرخ های اساسی چون آمایش و گردشگری بدست می آید .

    اصلا هرچقدر محیط بان ترسو تر و تحصیل کرده تر و پرتوقع تر باشد چه بهتر.

    خون این شهید هم لوث و پایمال می گردد .

    ناموس محیط بان تفنگ اوست نه مدرک کارشناسی ارشد .

    اگر یوز قرار است ناموس باشد پس خجسته باد نابودی آخرین یوز جناب آقای دکتر محمد باقر صدوق .

  10. اشکار

    کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی
    کجایید ای سبک روحان عاشق پرنده‌تر ز مرغان هوایی
    کجایید ای شهان آسمانی بدانسته فلک را درگشایی
    کجایید ای ز جان و جا رهیده کسی مر عقل را گوید کجایی
    کجایید ای در زندان شکسته بداده وام داران را رهایی
    کجایید ای در مخزن گشاده کجایید ای نوای بی‌نوایی
    در آن بحرید کاین عالم کف او است زمانی بیش دارید آشنایی
    کف دریاست صورت‌های عالم ز کف بگذر اگر اهل صفایی
    دلم کف کرد کاین نقش سخن شد بهل نقش و به دل رو گر ز مایی
    برآ ای شمس تبریزی ز مشرق که اصل اصل اصل هر ضیایی

  11. اشکار

    دانش خان
    دیگر جایی برای احوال پرسی نمانده است

    از آن قرصی که می خورید مشتی نیز به من بدهید تا چون دوستان پردیسانی نشین در خواب فرو روم.

    در کانادا کشتن مامور دولت به این تعداد حتی در قرن نوزدهم هم قابل تصور نبود چه برسد به حال .

    مردانی چون شما باید راهبران حفاظت از جنگل و دشت و مرتع و شکار می شدند نه مشتی گشنه بی سواد .

  12. miri

    سلام.من همیشه مخالف لایحه “قصاص ” بوده ام. ولی‌ با دیدن این تصویر گویا تحت عنوان “محیط بانان را دریابیم” که چه به روز یک محیط بان فقط به جرم اجرای وظیفه در ایران اسلامی می‌‌آید، و خصوصا آن دو پرنده کوچک در پایین تصویر که در نهایت مظلومیت آواز بی‌ پناهی سر داده اند.به قصاص با تمام وجودم ایمان می‌‌آورم. باید یکا یک شکار چیان را مثل همین حیوانات بی‌ گناه با شلیک تیر مجروح کرده و گذاشت بتدریج با دردی جانکاه بمیرند. نه اینکه با دادن جریمه نقدی و شاید مدت کوتاهی زندان مسئله پایان گیرد. حالا جا دارد بپرسم، آیا حکم قصاص فقط شامل حال شهلا جاهد میشود؟ یا هر کسی‌ قتل نفس کرد، شامل این حکم میگردد؟ مگر نه اینکه اینجا یک محیط بان شریف کشته شده؟ قاتل ، قاتل است چه اینجا چه آنجا. و همه افراد در مقابل قانون یکسان هستند. یا شاید من اشتباه می‌کنم(شاید مسئله زن بودن شهلا؛ صرفا زن بودن) در اجرای حکم قصاص بی‌ تأثیر نبوده است؟.یک مادر بی‌ پسر و یک زن بی‌ همسر و دوستداران محیط زیست بی‌ یاور شده اند.حالا باز هم مدارا با شکارچی،این لکه های ننگ بشریت؟

  13. احمد پازوكي

    پشت دختركي كه با هزار رويا نامزدش بود خالي شد. پشت خرگوش ها و پلنگ ها و داركوب ها هم. پشت ما هم. محيط بان پشتگرمي همه ي ماست. شاعر مي گه :‌ بي تو مي ترسم….
    اينجاست كه سارتر مي گويد وقتي يك نفر را كشتي يعني دستت به خون تمامي مردم جهان آلوده ست. قرآن هم.

  14. سیمین

    آقای اشکار در جائی نوشته بودند که در سال های گذشته یک شکارچی را بعد از چند سال که به شغل شکارچی گری مشغول بود به عنوان محیط بان در سازمان محیط زیست استخدام کردند (فکر کنم در ایلام)و در زمان بازنشستگی از خدماتش تقدیر کردند.
    یک راهکار اینه که آن شکارچیان بی رحم قصاص شوند (که معلوم نیست چقدر در کاهش شکار حیات وحش موثر واقع شود) ولی یک راهکار هم اینه که آنها را شناسائی و به عنوان محیط بان استخدام کنند تا دیگه نگران شکم زن و بچه نباشند و برای این کار مجبور بشوند به شغل غیرشرافتمندانه شکارچی حیات وحش رو بیاورند.
    هر چند کو گوش شنوا؟!

  15. سیمین

    آقای درویش
    مگه تا حالا چند محیط بان کشته شده است که نوشتید امیدوارم تعدادشان به 120 نرسد؟ آماری دارید؟

  16. جاسم مبارک

    یک خبر خوب
    قطر میزبان جام جهانی 2022 شد.
    به امید حضور تیم فوتبال ایران در جام جهانی قطر

  17. خوارزمی

    درود بر همه دوستان.
    خانم سیمین
    این طرح که شکارچی رو محیط بان کنیم اتفاقا چند سال پیش توی پارک ملی خبر اجرا شد اما متاسفانه نه تنها کمکی به کاهش جنایت اونا نکرد بلکه دست اونا رو واسه شکار باز تر کرد چون در این حالت آقای خودشون بودن و نوکر خودشون!! یه آدم شکارچی محاله که ترک عادت کنه حتی اگه میلیاردر هم باشه بازم دست از کارش بر نمی داره. توی همین پارک ملی خبر خیلیا هستن که از قشر مرفه هم اونور ترن اما بازم بقول خودشون واسه تفریحش هم که شده اون حیوونای زبون بسته رو سیبل گلوله می کنن!!
    شما حالا فکر کن که یه محیط بان با کلانشیکف زمان مغول که فقط اسمش تفنگه و اصلا شاید گلوله هم شلیک نکنه باید به جنگ تفنگ های دوربین داری بره که حداقل برد گلولش 2 کیلومتره.
    این طرح ها فقط وقت تلف کردنه و وضع رو بدتر می کنه اما بهتر نمی کنه!!

  18. وحید

    خدايش بيامرزد

    و اميد وارم اين شكاركش هاي بي مرام به زودي دستگير و اعدام بشن و قبل جواز كردن اسلحه توسط ارتش يه تست مرد بودن هم از دوستان گرفته شود.

    من به عنوان يه شكار چي شرم گين شدم.

  19. شمال امروز

    با سلام عرض تسلیت به شما و همکاران محترمتان و همه دلاورمردان و حافظان غیور ودلاور ایران که چنین عاشقانه وشجاعانه برای حفظ اقتدار طبیعت ،سرسبزی تلاش می نمایند؛ خبر غم انگیز و تاثر بار شهادت این عزیز بزرگوار در سایت شمال امروز نیز در خبرهای ویژه درج گردید ما را نیز در غمتان شریک بدانید….التماس رحمت وبخشش گناهانمان در این زمین خاکی ؛ زمین خالی از احساس

  20. محمد رضا زرگران یزد

    با سلام و عرض تسلیت به خانواده شهید سعید پرهام
    خدا می داند از شدت ناراحتی این خبر به گریه افتادم.نمی دانم چرا باید محیط بانان ما شهید شوند نمی شود به انها اسلحه داد چرا اینهمه پول بیت المال را به افقانستان و… می دهیم ولی حاضر نیستیم اندکی هزینه صرف کرده و تعداد محیط بانان را افزایش دهیم.ولی یک چیز را خوب میدانم و ان اینکه اگر شخصی یک تفنگ شکاری داشته باشد محال است اطلاعات خبر ان را نداشته باشد.مگر می شود تفنگ داشت و اینها ندانند.لعنت بر کسانی که لباس مقدس نظام جمهوری اسلامی را می پوشند از اب و خاک این مرز و بوم جان می گیرند و به خاک مملکتشان خیانت می کنند.

  21. فرهاد جوادزاده

    با سلام و تشکر از این خبر رسانی سریع
    به سهم خودم و خانواده ام این اتفاق نا گوار را به خانواده آن شهید بزرگوار تسلیت می گویم واز خداوند متعال خواستار صبر و شکیبایی برای آن خانواده خواستارم وآرزوی میکنم که هر چه زودتر این از خدا بی خبران که اسم شکارچی روی خود گذاشته اند به سزای اعمال خود برسند.

  22. حسام الدین

    درود بر شما و با آرزوی آرامش برای خانواده آن مرحوم
    ب نظر من باد کار رسانه ای کرد و حرکتی برای مسلح نمودن محیط بانان و تامین قانونی آنها. پیشنهاد می کنم که یک مراسمی برای یادبود این شهید و همه شهدای محیط بان با همکاری سازمان و سمن ها برگزار کنیم
    من آماده همکاری هستم

  23. محمد درویش نویسنده

    به محمد رضا زرگران:
    من هم آرزو می کنم تا در این مملکت قانون بیش از پیش به نفع محیط زیست و حامی آن پژواکی درخور نشان دهد.

  24. محمد درویش نویسنده

    به وحید:
    این آزمون تست را موافقم! به نظرم کسی که به یک محیط بان برای قاچاق گوشت شلیک می کند، نمی تواند مرد باشد.

  25. محمد درویش نویسنده

    به سیمین و رسول خوارزمی:
    این طرح البته در برخی مناطق مثل سبزکوه و تنگ صیاد اتفاقاً اثر مثبتی هم گذاشته است و نمی توان به کلی آن را رد کرد. از قضا به نظرم یگانه راه پاسداری مطمئن از طبیعت، جلب مشارکت جوامع محلی است.
    همچنین تاکنون 106 نفر از محیط بانان شهید شده اند و البته آمار دقیقی از تعداد شهدای جنگلبان ندارم. اما مجموع معلولین و شهدای جنگلبان هم به بیش از 420 نفر می رسد.
    در این باره بیشتر خواهم نوشت.

  26. محمد درویش نویسنده

    به ابوطالب ندری:
    فکر کنم زمانی که برای گرفتن عکس از زباله های کوه باباموسی به بجنورد رفته بودی، او را ملاقات کرده ای یا در موردش شنیده ای …
    درود …

  27. محمد درویش نویسنده

    به میری:
    خون در برابر خون و چشم در برابر چشم کجا تاکنون جواب داده است؟ آیا در آن کشورهایی که قانون اعدام وجود ندارد، جرم جنایت افزایش یافته است؟
    ما به عنوان طرفداران محیط زیست باید همواره از هر نوع خشونتی اجتناب ورزیم.

  28. محمد درویش نویسنده

    به اشکار:
    آیا آماری از کشورهای دیگر در این زمینه داری که تاکنون تلفات محافظان طبیعت چگونه بوده است؟

  29. محمد درویش نویسنده

    به فرهاد:
    درست می گویید … عزیزانی که برای پاسداری از پایداری بوم شناختی (اکولوژیک) ایران جان شان را از دست می دهند، مصداق بارز سلحشور وطن و قهرمان ملی هستند.

  30. محمد درویش نویسنده

    به نشاط السادات مصطفوی:
    بسیار خوشحالم که می بینم نوجوانان و جوانان وطن اینگونه مؤثر به دفاع از محیط زیست خود در حوزه فرهنگی همت گماشته اند. با کمال میل از تارنمای ارزشمندت دیدن خواهم کرد و برایت کامنت خواهم گذاشت.
    سرفراز و پاینده باشید.

  31. محمد درویش نویسنده

    به آرش (RS232):
    متاسفانه حقوق اغلب محیط بانان در کمینه ممکن است و حتا تا همین اواخر خانواده آنها از مزایای خانواده شهید هم برخوردار نمی شدند.
    راستی آیا آماری از آمریکا در این باره داری؟ تاکنون چند رنجر برای دفاع از طبیعت کشته شده اند؟

  32. سیمین

    چشم در برابر چشم جهان را کور خواهد کرد. مهاتما گاندی
    ——-
    یعنی در ایران تاکنون 119 نفر از این طریق شهید شده اند که نوشته اید امیدوارم به 120 نفر نرسد؟ اگر بلی این آمار در طی چند سال بوده است؟

  33. محمد درویش نویسنده

    به ابراهیم افخمی شیخانی:
    درود بر شما و ممنون که سزاوارانه نسبت به این خبر واکنش نشان می دهید.
    در این باره بیشتر خواهم نوشت.

  34. محمد درویش نویسنده

    به سیمین:
    چه سخن زیبایی از مهاتما گاندی را یادآور شده اید …
    درود بر گاندی بزرگ …
    متاسفانه در طول سه دهه گذشته این تلفات بر محیط زیست و منابع طبیعی ما تحمیل شده است.
    برای آگاهی بیشتر می توانید یادداشت سال 1385 مرا بخوانید.
    .
    در برابر گلوله مي‌ایستم ؛ پس هستم!
    .
    و یا این یکی را.
    .
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.