بیمه دانا بهانه را از سگ‌های گله می‌گیرد!

    وقتی که بیمه دانا به کمک یوزپلنگ آسیایی می‌آید …
    و سرانجام، یک نهاد قدرتمند اقتصادی کشور تصمیم گرفت تا گامی عملی برای حفظ آخرین بازمانده‌های گونه‌ی یوزپلنگ آسیایی که فقط در خاک ایران حضور دارند، بردارد. باشد که زین پس صاحبان سگ‌های گله در سمنان و یزد و خراسان شمالی و … کمتر از توان یوزپلنگ‌گیری ایشان با افتخار یاد کنند …

امضای تفاهم نامه

    دیروز – 23 دی ماه 1392 – به طبقه‌ی دهم ساختمان پردیسان رفتم تا در آیین امضای تفاهم‌نامه‌ بین سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه دانا شرکت کنم؛ رخدادی که وقتی برای نخستین بار در ششمین روز از شهریور 1392، خواهان استفاده از فرصت حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل به نفع حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شدم، شاید حتی خوشبین‌ترین ادم‌ها از جمله آرش نورآقایی عزیز که در پنجمین روز از تیرماه 1392 در گفتگو با نگارنده از این ایده چون یک آرزوی دست‌نایافتنی یاد می‌کرد، تصور وقوعش را نمی‌کرد! می‌کرد؟ اما حالا این اتفاق خجسته و بی نظیر در تاریخ محیط زیست ایران و شاید جهان رخ داده و وقتی خبرش را ساعتی بعد به آرش دادم، با خوشحالی می‌گفت: باید جشنی بزرگ برای پاسداشت این موفقیت برپا کنیم.

    اما این جشن برای چیست؟ مگر بیمه‌ی 50 میلیون تومانی آن چند قلاده یوزپلنگ باقیمانده در ایران می‌تواند حضور این تیزپاترین دونده‌ی جهان را در سرزمین‌مان تضمین کند؟

    پاسخ البته منفی است! منتها اگر بدانیم که علاوه بر آن چند قلاده یوز، 126 محیط بان زحمتکشی هم که مسئولیت حراست از زیستگاه شش میلیون هکتاری یوز در خاور ایران را برعهده دارند هم از مزایای بیمه‌ی مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث بهره‌مند می‌شوند، آنگاه موضوع اندکی تفاوت خواهد کرد! نه؟
مهم‌تر آن که بیمه دانا متعهد شده است که زین پس اگر دامداران منطقه در مواجهه با یوزپلنگ، متحمل خسارت شده و دام‌شان طعمه‌ی این گربه‌سان زیبارو چالاک شود، دیگر لازم نیست تا سگ‌های گله را به جانش انداخته و نفسش را به شماره اندازند و یا با اسلحه‌ی خویش گلوله‌های سربی را به سویش نشانه روند؛ بلکه بیمه دانا خسارت دام ایشان را نقداً پرداخت می‌کند.
اینک شما به من بگویید: آیا از این خبر خوش‌تر برای یوزها هم وجود دارد؟
البته من به شما خواهم گفت: آری!
خبری که به زودی آن را با شما خوبان روزگار در میان خواهم نهاد … منتها تا آن زمان، خواهش می‌کنم که به واکنش یک محیط‌بان زیستگاه یوز، پس از شنیدن امضای این تفاهم‌نامه دقت کنید!

9 فکر می‌کنند “بیمه دانا بهانه را از سگ‌های گله می‌گیرد!

  1. صفرزاده

    سلام به همه عزیزان دلسوز که بدون هیچ چشم داشتی برای

    وطنشان خالصانه زحمت میکشندو نسبت به محیط اطرافشان

    بی تفاوت نیستند چه برسد به محیط زیستشان.جناب آقای

    درویش,دیروز وقتی توی اخبار بیمه شدن یوزهای ایرانی

    را شنیدم خوشحال شدم همه به خاطر پشتکار وپیگیریهای

    شما و همکاران مسؤلیت پذیر می باشد.

    خسته نباشید،

    باآرزوی روزهای سبزتر

  2. محمد رنجبر

    بدون شک خبر مسرت بخشی ست.امیدوارم ابزارهای تشویقی کارکرد خود را به خوبی ایفا کنند.بخصوص بیمه گله ،گله داران.چرا که اگر گله داران احساس نمایند در اثر ورود خسارت به راحتی خسارت وارده جبران می گردد هرگز دست به ماشه ی اسلحه ی خود نخواهند برد.مشوق ها وراه حل های دیگر هنوز هم وجود دارد که می تواند به احیای این گونه نادر کمک نماید

  3. شهروحش

    بادرود
    خبر بسیار مسرت بخشی برای جامعه محیط زیست ایران است . صرفنظر ازآن نکته ای میماند که مایه نگرانیست .اگر این تفاهمنامه را سر آغاز وبدعتی برای بیمه دیگر گونه های جانوری ومحیط بانان بدانیم بسیار عالیست ، ولی اگر فقط به یوز ویوزبانان بسنده کرده ودر آینده، دیگر گونه های جانوری ومحیط بانان تحت پوشش بیمه قرار نگیرند، به مشکل بر خواهیم خورد .میدانیم درایران گونه های جانوری دیگری ازقبیل پلنگ و خرس سیاه و…….نیز با خطر انقراض روبرو هستند وتمرکز صرف بر روی یوزپلنگ وغفلت ازدیگر گونه ها مارا به بیراهه میبرد .از طرف دیگر نکته ای که به نظر بنده بسیار مهمتر می باشد ، مسئله محیط بانان دیگر مناطق است ، ممکن است آنها باامضای این طرح خودرا نیز محق دانسته واحساس کنند که درحق آنها جفا شده است ، واین میتواند در درازمدت درعملکرد آنها تاثیر منفی گذاشته وآسیبهای فراوانی را متوجه محیط زیست وحیاتوحش آسیب پذیر ما کند.باید ازبانیان ومجریان این طرح بخواهیم ، به یوز ویوزبانان بسنده نکرده ودیگر گونه های جانوری ومحیط بانان رانیز درآینده نزدیک تحت پوشش بیمه درآورند .امیدوارم این مهم اتفاق افتد

  4. saman

    سلام
    وقتی کسی مرد سبز ایران میشه بایدم از این خبرهای خوش بده .
    آفرین برهمت بلندتان .
    سالم وشاد باشید

  5. حمید

    طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در نظر دارد این دو سازمان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
    http://www.tasnimnews.com/Home/Single/255160
    جناب درویش سازمان با این طرح تشریفاتی تر می شود .نه؟
    باز قبلا صحبت از وزیر بود الان شده معاون وزیر.

  6. حمید

    به ابتکار گفتم یا جای مدیرکل محیط زیست یا …

    دکتر نجفی با اشاره به درخواست زمین برای پروژه های پتروشیمی و خودروسازی در گیلان گفت: خودروسازی دست گذاشته روی 100 هکتار از زمین های خوب سفیدرود که بسیار سخت است ولی داریم تفاهم می کنیم پتروشیمی نیز که درخواست 100 هکتار زمین کرده بود در لوشان برایش جانمایی کردیم خب در گیلان پیدا کردن زمین با چنین وسعتی سخت است اما مدیرکل محیط زیست استان شیطنتهایی در خصوص زمین مورد بحث برای پتروشیمی کرد که مجبور شدم به ابتکار زنگ بزنم و بگویم در استان یا جای اوست یا جای ..

    و اینجا بود که استاندار صلاح ندانست حرف خود را تکمیل کند و ختم جلسه اعلام شد.
    http://www.khazaronline.com/%D9%85%D9%84%DA%A9%D9%87%20%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B7%D8%B1%D8%B2%20%D9%81%D8%AC%DB%8C%D8%B9%DB%8C%20%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87%20%D8%B4%D8%AF/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%20%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20100%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%A8%D9%87%20%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%20%D8%AF%D8%A7%D8%AF-T8586

    جناب درویش سازمان چطور ساکت نشسته.وقتی عالی ترین مقام محیط زیست استان نمی تواند کارش را درست انجام دهد سازمان منحل شود بهتراست.ایا درباره مدیرکل بقیه دستگاه ها هم اینطوری صحبت میشود.سازمان باید جلوی ساخت پتروشیمی را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.