عربستان هم غرامتش را از عراق گرفت!

امروز در اغلب بخش‌های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بارها این خبر تکرار شد که عربستان سعودی به خاطر آسيب‌هاي وارد آمده به محيط زيست سواحل شرقي خود در جريان جنگ خليج فارس (1991)، مبلغ یک ميليارد و 200 ميليون دلار غرامت گرفته است. شاهزاده ترکی بن ناصر بن عبدالعزیز، رییس سازمان حفاظت محیط زیست عربستان گفت: مبلغ یادشده توسط سازمان ملل متحد از دولت عراق گرفته و به دولت سعودی پرداخت شده است.

جالب است که عربستان بابت جنگی که اصولاً راهی به خاک آن کشور نیافت و بیش از چند روز به طول نیانجامید، توانسته است، چنین مبلغی را به عنوان غرامت از یک کشور عربی بگیرد. البته پیش‌تر هم کویتی‌ها چنین کاری را اجرایی کرده بودند.
منتها پرسش اصلی این است که اگر خسارت وارد آمده بر محیط زیست عربستان بابت چند روز جنگ از مرز یک میلیارد دلار می‌گذرد، خسارت جنگ هشت ساله عراق بر علیه ایران به همراه تبعات جنگ‌های نخست و دوم خلیج فارس بر ایران چقدر خواهد شد و چرا با وجود آن که سازمان ملل متحد رسماً عراق را آغازگر جنگ و تجاوزگر واقعی معرفی کرده است، هنوز هیچ غرامتی به ایران پرداخت نشده است؟!
فکر می‌کنم، فقط خسارت ریزگردهایی که از سرزمین عراق به ایران رسیده است، سر به میلیاردها دلار بزند، اگر فقط می‌توانستیم اثر سؤ آن را بر روی سلامت شهروندان‌مان به درستی تعیین و انتشار دهیم. وای به حال آثار سؤ استفاده از سلاح‌های شیمیایی که هنوز در ایران قربانی می‌گیرد!
شاید اگر می‌توانستیم این غرامت‌ها را زنده کنیم، دیگر از تصور شروع برنامه تحول اقتصادی اینگونه ملت و دولت نمی‌لرزیدند و کابوس نمی‌دیدند! می‌دیدند؟

فکر کنم انتقام خون ده ها هزار شهید وطن در طول سال های جنگ تحمیلی فقط با هلهله کردن در تماشای مراسم اعدام دیکتاتور خون ریز این کشور خلاصه نمی شود.

ما باید کارهای مهم تر دیگری هم انجام می دادیم.

57 فکر می‌کنند “عربستان هم غرامتش را از عراق گرفت!

  1. مسعود

    شاید به این دلیل است که اتوریته ی جهانی لازم را نداریم ؛ نه؟

    ز شير شتر خوردن و سوسمار ، عرب را به جايي رسيده ست کار
    که تاج کياني کند آرزو ، تفو باد بر چرخ گردون ، تفو

  2. محمد درویش نویسنده

    حقیقت داستان این است که من از جملات و اشعار نژادپرستانه یا تحقیرکننده قومیت ها و نژادهای دیگر بیزارم.
    افزون بر آن، فکر کنم مسعود خان فراموش کرده اید که بخشی از شریف ترین و مظلوم ترین هموطنان ما در خوزستان، عرب هستند.

  3. مسعود

    بله … درسته
    حقیقت داستان این است که من بعد نوشتن کامنت ، یاد عرب های ایرانی افتادم و شرمنده شدم ، سپاس از تذکرتون .

  4. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما …
    البته حتا اگر در ایران هیچ عربی هم زندگی نمی کرد، نباید همه ی آحاد متعلق به یک نژاد یا دین یا رنگ را به یک چوب برانیم.
    هیتلر زمانی این اشتباه را کرد و چوبش را خورد؛ نکند شما هم می خواهید چوبش را بخورید؟!

  5. مسعود

    راستش در این مورد حرف هایی دارم که شاید این جا ، مجال گفتنش نباشد …

    ولی خب ؛ استاد می خواین من خودم را برای چوب خوری تسلیم کنم و خیال شما رو راحت کنم !؟

  6. محمد درویش نویسنده

    به نظر می آید شما حرف گوش کن نیستید! هستید؟
    البته فکر کنم به آن دلیل باشد که عاقبت حرف گوش نکن ها را نمی دانی! می دانی؟

  7. مسعود

    در راستای این که کم آورده ام !
    در این خصوص ؛ چند تا مطلب خوانده ام که برایتان می نویسم :

  8. مسعود

    جنگ عراق با ایران که در ایران با نام‌های دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، و جنگ هشت‌ساله، و نزد اعراب با نام‌های قادسیه صدام و جنگ اول خلیج فارس شناخته می‌شود، جنگی است که از شهریور ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۷ میان نیروهای مسلح دو کشور ایران و عراق جریان داشت. جنگ ۸ساله ایران و عراق یکی از فاجعه‌های تاریخ بشری در قرن بیستم، و پس از جنگ ویتنام و بالاتر از جنگ جهانی اول، دومین جنگ طولانی قرن بیستم بوده‌است.این جنگ درنهایت بدون اینکه پیروزی داشته باشد با آتش‌بس موقت میان ایران و عراق پایان یافت. این “آتش‌بس ” تا امروز از جانب طرفین شکسته نشده و هنوز پابرجاست.

  9. مسعود

    این آتش بس تحت قطعنامه 598 از طرف ایران پذیرفته شده ؛
    در بند 6 این قطعنامه آمده است که دبیرکل هیأتی را موظف می‌کند که بررسی کنند چه کسی متجاوز بوده و چگونه جنگ شروع شد

    و بند 7 نیز می‌گفت دبیرکل باید هیأتی را به دو کشور بفرستد تا میزان خسارات دو طرف را معین کند و سپس قطعنامه می‌خواست که صندوقی بین المللی تأسیس شده و از وجوه آن خسارات‌ طرفین جبران شود.
    شورای امنیت نمی‌خواست مشخص شود چه کسی متجاوز بوده و چه کسی باید غرامت بدهد، بلکه می‌خواست خسارات طرفین جبران گردد، آن هم از صندوقی که هیچ وقت تشکیل نشد و قرار بود کشورها در آن پول بریزند تا به طرفین داده شود. روح حاکم بر این قطعنامه این بود که جنگ را تمام کنند .

    و البته پرداخت غرامت نیاز به صدور قطعنامه ی دیگری داشت که هرگز صادر نشد !

  10. سارا

    آقای درویش عزیز
    به نظرم گفتهء دوستمان «محمد» را جور دیگری هم میشه نگاه کرد. کشورهای عربی که تا بیست و پنج – سی سال پیش واقعا بادیه نشین بودند، حالا به جایی رسیده اند که یک وزنه در جهان محسوب میشن. (حالا ا نفت یا هر چیز دیگه) ولی ما که همسایهء اونها و کشوری هستیم بسیار غنی تر ا اونها، شما بهتر می دونید که الان کجای کار قرار داریم….
    و عمق ماجرا به نظر من اینه که اونها دارن بهتر مترقی تر از ما فکر می کنند.ما سرمون به اسم خلیج فارس و خلیج عربی گرمه، اما اونها دارن به تدریج همهء منابع خلیج فارس رو می برن.

  11. پارسا

    سلام و دو صد درود به دکتر جووون
    خوبین؟
    دکتر کم موند ه بود امروز منو از پنجره طبقه سوم بندازن وسط بلوار بهزاد!!!
    که چرا گوشیت آفه!من خجالتزده شمام شدم انگار.امروز راهش می اندازم آخه همه کسایی که منو میخاستن دوروبرم بودن ! 😉
    ————-
    وآما کامنت مرتبط
    دکتر ما فنچ بودیم که جام زهر خوردنو هنوز بلد نبودیم تا 598 بشمریم که قطعنامه صادر کردن .حالام اگه صد سال سیاهم غرامات نگیرن که هیچ غرامتم بدن ما سیسات پشتشو نمیفهمیم
    و این خیلی درد داره

  12. محمد درویش نویسنده

    من مشگلم با تو در باره این جمله است که تاکنون چندبار هم تکرار کرده ای:
    آخه همه کسایی که منو میخاستن دوروبرم بودن
    .
    به نظرم این جمله اوج خودخواهی و ناپختگی صاحبش را نشان می ده!
    یادت باشد که چنین فردی نه می تواند تاکسی روزهای بارانی آدم باشه، نه همسر و نه پدری که بتوان رویش حساب کرد و به دیوارش تکیه داد.

  13. پارسا

    استاد زدین منو چسبوندین به آسفالت اونم از بالای برج میلاد
    😀
    من نوکرتونم

  14. یک وبگرد

    جنگ خیلی بده…
    شاید هیش غرامتی جبران بچه هایی که بی بابا شدن رو نکنه 🙁
    ولی چیرا غرامت نگرفتن؟

  15. یک وبگرد

    کی ؟ پارسا؟تاکسی روزهای بارونی؟
    این پسر تو روز بارونی اگه هلت نده تو چاله آب باید ازش تقدیر کنی!!!!!

  16. محمد درویش نویسنده

    بحث پارسا بماند برای یک گفتگوی بی واسطه تر …
    منتها در زمانی که از او خشمگین نیستم!
    .
    در باره عدم گرفتن غرامت هم اگر دلیلش را یافتی، به ما هم بگو آرش جان.
    درود …

  17. miri

    مگر نه ان است که مسئولیت یک عمل باید به عامل ان نسبت داده شود?در جنگ اول خلیج فارس 1991 ارتش امریکا به صورت گسترده ای از اورانیوم تضعیف شده استفاده کرد،انها کاربرد دوباره این سلاح را در جنگ دوم خلیج سال 2003 انکار نکردند.این عمل مخالف کلیه مقررات حقوق جنگ میباشد.چه کسی هزینه های پزشکی مبتلایان به سرطان را خواهد پرداخت?ایا پذیرفتنی است که نظام مدیریت اداری امریکا در عراق برای بازسازی این کشور طوری برنامه ریزی کند که بخش عمده مافع ان نسیب موسسات اقتصادی امریکایی شود.در حالی که هزینه های ان راباید ملت عراق بپردازد. ایا نباید کسانی که سلاح مرگبار بکار برده اند وجنگ انها نیز از سوی هیچ نهاد سازمان ملل متحد پذیرفته نشده،از محل منابع خود نه از محل منابع قربانیان خسارات این جنگ راجبران کنند? انها چندین ماه با نقل و انتقالات هوایی ،دریایی وبمب افکن های سنگین خود باعث انتشار مقادیر زیادی گاز های گلخانه ای شدند که کره زمین را در معرض گرم شدن قرار میدهد. خسارات وارده به محیط زیست، اتلاف منابع طبیعی،مرگ هزاران شهروند بی دفاع عراقی بخصوص کودکان،و….. را باید ان کسی بدهد که به تاراج نفت وگاز ملت عراق مشغول است. هدف اصلی افکندن بار جبران صدمات وارده به اقتصاد کویت و محیط زیست سواحل عربستان بر دوش مجروح اقتصاد عراق است و دل مشغولی اصلی ، منافع شرکتهای پرشمار غربی بویژه امریکایی است که در کویت وعربستان دست اندر کارند. در همین رابطه است که فرد یا هیچ مرجع بین المللی برای گرفتن خسارات ناشی از جنگ ایران و عراق دل نمی سوزاند !!!! کافی است که همین فردا دولت ایران اعلام کند ما در باز سازی خرمشهر و مناطق جنوبی ناتوانیم لذا این پروژه را به مناقصه دول غربی می گذاریم و هزینه ان را هم از طریق پرداخت خسارات از جانب عراق تامین میکنیم، انوقت خواهیم دید، در اسرع وقت عراق موظف به پرداخت میلیاردها دلار میگردد که در نهایت به جیب سرمایه داران بین الملی ریخته میشود. و در پایان لازم به تذکر است : تا این لحظه امریکا حتی هرگز یک سنت هم غرامت جنگی برای جنگ با ویتنام ( 1964 تا 1975 ) ، با نیکاراگوئه در دهه 1980، و دست اخر سه جنگ کوزوو ،تحت پوشش ناتو ،افغانستان و عراق پرداخت نکرده ست.

  18. سارا

    با عرض معذرت، منظور همین دوست عزیز «مسعود» بود. به هر حال حرفم این بود که اعرابی که ما همیشه از روی یک کینهء تاریخی سعی کردیم تحقیرشون کنیم، الان دارن فکر می کنند، عمل می کنند و پیش میرن. شاید جوامع شون دنبال دموکراسی نباشد، اما به هر حال خیلی بهتر از ما بلدند پول نفت شون رو خرج کنند.

  19. محمد درویش نویسنده

    دقیقاً همینطور است، در حالی که اغلب ما سرگرم افتخارات گذشته و عقب ماندگی همسایگان عرب خود در تاریخ هستیم! ملاحظه می کنیم که کشور کوچکی به نام قط می تواند میزبان جام جهانی در سال 2022 شود؛ آرزویی که حتا 100 سال دیگر هم برای ما تحقق نخواهد یافت! چرا؟

  20. محمد درویش نویسنده

    به میری:
    در این که نظام جهانی؛ نظامی نابرابر و سلطه خواه و مریض است؛ شکی نیست؛ اما در همین نظام معیوب می بینیم که برخی کشورها مثل کره جنوبی، ژاپن، مالزی، سنگاپور، تایوان، آلمان، ترکیه، کاستاریکا و … می توانند به خوبی کیفیت رفاه مردمان شان را افزایش دهند! چرا؟

  21. یک وبگرد

    استاد جان این جزو چیزاییه که خودشونم نمیدونن چرا!گمونم!

    پارسا هم چشم!کشتیش!

  22. همسایه

    سلام
    مطلب لینک شده درباره پروفسور علی یخکشی بسیار جالب بود .
    ممنون
    اما درمورد موضوع این اولین بار نیست که حقوق کشورمان نادیده گرفته می شود
    نمی دانم اینها هم شامل جمله :
    حق گرفتنی است نه دادنی می شود یا نه
    ما زود کوتاه می آییم یا همه بضاعتمان این است؟

  23. محمد درویش نویسنده

    به همسایه:
    بله فکر کنم در همه ی تاریخ و نزد همه ی ملل – دست کم در دنیای کج و معوج آدم زمینی ها – حق گرفتتی است!

  24. مهرداد

    ممد آقا من ماندم چطور در باره کشور دوست وبراد عراق اینجور صحبت میکنی تا میتونیم ÷ول تو عراق خرج کنیم چرا بگیریم .حرفا میزنی ها!

  25. مهرداد

    ممد آقا من ماندم چطور در باره کشور دوست وبراد عراق اینجور صحبت میکنی تا میتونیم پول تو عراق خرج کنیم چرا بگیریم .حرفا میزنی ها!

  26. مهرداد

    ممد آقا من ماندم چطور در باره کشور دوست وبرادر عراق اینجور صحبت میکنی وقتی میتونیم پول تو عراق خرج کنیم چرا بگیریم .حرفا میزنی ها!

  27. محمد درویش نویسنده

    از قدیم گفته اند:
    حساب حساب است؛ کاکا برادر!
    .
    می شود عراق و سوریه و لبنان و ونزوئلا و … کشورهای دوست و برادر باشند، اما نباید این برادری به قیمت ذبح منافع ملی مان ختم شود!

  28. مهرداد

    ممدآقا آخرین دیدگاهها را که بخوانی جالب شده نوشته مهرداد در عربستان غرامتش رااز عراق گرفت ویا محمد در عربستان ….

  29. محمد درویش نویسنده

    چشم …
    چین!
    دیدی که دیروز به خواهش کشور برادر چین! ایران سفیر خود را در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل شرکت نداد!!
    در عوض آنها در گوانگ جو آن گند را زدند!!

  30. مهرداد

    در زمان شیرین خانم نماینده ایران رفت ولی دیروز جبران مافات کردندونه تنها ایران بلکه تنی چند از کشورهای دیگر جیره خوار چین هم نرفتند تا بی حساب شویم.شاید دنیا حضور قبلی ایران را فراموش کند.ولی من ترو فراموش نمیکنم عزیزحتی اگر تو مراسم شروع دورکاوی من شرکت نکنی

  31. محمد درویش نویسنده

    فراموش کردن یا فراموش شدن دست خود آدم نیست! هست؟
    فکر کن اغلب مردم ممکنه پولی را که قرض گرفته اند، فراموش کنند! اما پولی را که قرض داده اند، هرگز!!
    چرا؟

  32. مهرداد

    ممدآقا من آخر جمله رو ندیدم در مورد گوانگجو وباید نوید دهم قطری ها پس از آن اشک ریختنها وپول خرج کردنها و دادن وعده پول دادنها و…. در زوریخ، نقشه ها واسه خلیج فارس کشیده اند بمان وببین.آنوقت یادمان میرود چین چه کلاه گشادی بر سر ما گذاشته البته یکروز خواهد رسید مثل روسیه چهره واقعی چین هم دیده شود.

  33. محمد درویش نویسنده

    سیاست در دو کشور چین و روسیه در شمار بی پدر و مادرترین سیاست ها در دنیای امروز است! آنها به هیچ اصلی جز پول بیشتر فکر نمی کنند.

  34. مهرداد

    ممدآقا جمله قشنگی بود ولی شرمنده در مورد شخص من صادق نیست واگر صفحه ای بنام دل نوشته داشتم حتمن برایت مینوشتم پس از دویدن در دادگاهها واجرائی احکام وکلانتری وآگاهی و….. راستی راستی فراموش کرده ام پولی را که نه قرض دادم، بلکه بابت جنسی نتوانستم بگیرم چطور فراموش کردم تا سوهان روحم نباشد.

  35. محمد درویش نویسنده

    این هنر بزرگی است که بتوانی مؤلفه هایی در زندگی را که به سوهان روحت بدل می شوند، فراموش کنی یا دست کم نادیده بیانگاری.
    درود …

  36. فلورا

    خوب ما آغاز گر جنگ نبودیم ولی بعد از آزادی خرمشهر و رسیدن به مرزهای اولیه به ما پیشنهاد دریافت غرامت و صلح شد که نپذیرفتیم تا قدس رو هم آزاد کنیم… اما تمام بر و بوم ما به غارت رفت و چشم باغبان دروغین بر خون نشست… تا صلح رو پذیرفتیم… دیگه غرامت معنایی نداشت داشت؟
    هرچند کتاب خاطرات “محمود دعایی” که در سالهای اول انقلاب سفیر ایران در عراق بودن رو اگر بخونید میفهمید که به راحتی میشد از آغاز جنگ جلوگیری کرد اما دریغا…

    دیشب تو داستان کاوه و فریدون داشتیم:

    که گردون نگردد بجز بر بهی
    به ما بازگردد کلاه مهی

    امیدوارم، به امید ِ همه ی امیدواران تاریخ امیدوارم

  37. شقایق

    انگار خطوط اشتباه از تاریخ درس نمی گیرد و همین طور سلسله وار پیش می رود ؛
    اشتباه ِ نگرفتن و عدم پیگیری پرداخت غرامت در ادامه ی اشتباهاتی چون :

    تمام نکردن جنگ در همان سال اول ، به کارگیری نیروهای مردمی آموزش ندیده،مراسم نوشیدن زهر ، بُرده انگاشتن ِ جنگ باخته و در نتیجه عدم توانایی در تحلیل ِ دلایل و چرایی ها …

    انگار کل داستان دچار سیکل معیوب شده … .

  38. محمد درویش نویسنده

    به هر حال فلورا و شقایق باید بدانند که در طول 400 سال اخیر، این تنها جنگی است که ایرانیان در آن درگیر شدند و سرانجامش به کوچك شدن خاک وطن نیانجامید.
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *