دلاور نجفی: وزارت نفت در پارک ملی کویر دروغ می‌گوید!

همان طور که می‌دانید، دکتر دلاور نجفی حاجی پور – عالی‌ترین مقام در معاونت محیط طبیعی تیم فاطمه جوادی – دیروز مهمان ما در برنامه گفتگوی داغ سبز بود؛ مهمانی که باید اذعان داشت، سخنان صریح و بدون هر نوع ملاحظه و مصلحت‌سنجی‌های مرسوم وی، سبب شده تا این گفتگو از همیشه داغ‌تر شود!
دلاور نجفی آشکارا با دلیل و مدرک نشان داد که وزارت نفت دروغ می‌گوید و چنانچه پای این آقایان به پارک ملّی کویر باز شود، به دلیل عملیات لرزه‌نگاری و انفجار‌های متعدد و عبور ماشین‌آلات سنگین، باید برای همیشه فاتحه‌ی یکی از ارزشمند‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های ملی کشور را خواند.
مشروح سخنان دلاور را می‌توانید در سبزپرس بخوانید. همچنین به زودی، احمد پازوکی عزیز هم فایل شنیداری برنامه را در چهاردهمین پله منتشر خواهد کرد.
به نظرم وقتش رسیده تا یک تجمع گسترده در اعتراض به شتاب بی‌سابقه تخریب در طبیعت ایران را کلید بزنیم.
اگر جنگل‌های ارزشمند زاگرس در طولانی‌ترین و گسترده‌ترین آتش‌سوزی یکصدسال اخیر همچنان دارند می‌سوزند؛
اگر دیرینه‌ترین باغ اکولوژی کشور در نوشهر به دست عده‌ای چماق به دست قدرقدرت مورد تجاوزی بی‌سابقه قرار گرفته و 50 هزار نهال و درختچه و درختش را در کمتر از 5 ساعت از دست می‌دهد؛
اگر گسترده‌ترین پارک ملی ایران که مأمن حدود 20 درصد از مجموع گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند ایران است، به خاطر یک مشت دلار بی‌ارزش در شرف نابودی کامل قرار می‌گیرد؛
اگر نخل‌های زیبای اروند کنار و بهمن‌شیر، اینگونه در معرض شوری بی‌سابقه ناشی از خیز آب خلیج فارس (در اثر کاهش فاحش حجم آب در رودخانه‌های کارون و دز) قرار گرفته و ایستاده می‌میرند؛
و اگر وزن سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دهم آنچنان نزول می‌کند که حتا یک کرسی هم به نماینده محیط زیست در شورای عالی معادن نمی‌دهند!
باید کاری کرد؛ باید فریادی زد؛ باید اشکی ریخت؛ باید نشان داد که این طبیعت وطن است که در سکوت تلخ من و تو دارد می‌میرد! نمی‌میرد؟
باور کنید، اگر امروز کاری نکنیم، چه بسا فردا نه تنها پلنگ‌های‌مان را باید در بالای دکل‌های‌مان ببینیم؛ بلکه خودمان هم شاید از ترس خودمان مجبور شدیم برویم کنار پلنگ‌ها!

31 فکر می‌کنند “دلاور نجفی: وزارت نفت در پارک ملی کویر دروغ می‌گوید!

  1. اشکار

    درویش خان
    ایکاش این امکان وجود داشت که متن این گفتگو را در اختیار دوستداران قرار می دادید .
    در ضمن این داستان جنگلسوزی مریوان را هم لطفا از یاد ببرید چون برای سلامتی زیان بار می باشد .

    از دکتر بهزاد چه خبر ؟
    جالب ایت پس از دکتر بهزاد یک وبلاگ هم ، البته متعادل تر از بهزاد دکتر ، دم از حقانیت قشون کشی به باغ می زد .

    جناب آقای مهندس درویش
    در این مورد مدیران و پژوهشگران واقعی منابع طبیعی هم تا اندازه ای تقصیرکار می باشند .
    اگر در نحدوده ای از باغ برای مردم نیز امکاناتی چون پیاده روی و نه کنپینگ ایجاد می گردید ، کاری که برای نمونه در باغ لوکزامبورگ پاریش انجام شده ، مقاومت در برابر این وحشی گری بیشتر می گردید

    از السلطان صاحبقران ملکشاه سلحوقی و مشاور اعظم دکتر پرهمت چه خبر ؟

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر اشکار عزیز:
    به زودی نشانی فایل شنیداری برنامه را منتشر خواهم کرد.
    در ضمن چنین تمهیداتی قرار بود به اجرا درآید و حتا با شهرداری نوشهر تفاهم نامه ای امضا شده بود تا بانوان برای ورزش صبحگاهی از محوطه باغ استفاده کنند.

  3. اشکار

    ولی بین خودمان باشدها بقول معروف جایی که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد !

    هنگامی که دست اندکاران محیط زیست مدعی تغییر ذایقه یوز از اهو به قوچ بشوند و سپس یک جمعیت هفت هزار راسی قوچ و کل یک خورده !! پایین تر از جنوب پارک کویر در عبای آباد اصفهان پیدا کنند و یا ناگهان کشف کنند که سیاه کوه یزد بهترین زیستگاه یوز است دیگر چه جای امید است .
    جمعیت آهوی مهدی آباد بهادران یزد از بیش از دو هزار راس به 400 راس رسیده و یا در منطقه سالوک جمعیت دو هزارتایی آهو به 300 راس رسید .

    با این حساب سرانگشتی یوز باید به قوچ متکی گردد .
    گوشتخواران در وحله نخست و در انتخاب طعمه ، جانوران فرصت طلبی هستند. جانوران نخصص گرا در هنگام بروز بحران در زیستبوم جزو نخستین گونه های در معرض نابودی می باشند .

    روزی استاد منطق و فلسفه ای در کلاس می گفت : …اگر خری ( همان دراز گوش خودمان ) گرسنه و تشنه باشد به یک اندازه و به یک فاصله بین یونجه و آب قرار بگیرد ، هر هنگام بصوی یونجه برود احساس تشنگی او را بسوی آب می کشاند و بالعکس و اینقدر این کشاکش ادامه می یابد تا از گشنگی و تشنگی تلف گردد .
    یکی از شاگردان گفت : … مولانا ! این وضعیت هنگامی روی می دهد که آن دراز گوش هم جزو شاگردان شما باشد !!

  4. جواد

    در شمال شرق کشور در شهرستان سرخس تا شمال تربت جام که اینجانب سفرهای همیشگی به آنجا دارم اوضاع مشابه پارک ملی کویر است. جنگل های پسته طبیعی در تاخت و تاز اکتشافات نفت و گاز, لطمه دیدند.دامنه اکتشافات نفت و گاز به پایین تر هم کشیده شده و تا مزداوند شهری مشهد و سرخس ادامه داشته است. در سال پیش اعلام شد که پس از 40سال اکتشاف در مزداوند گاز کشف شده است.
    خدا میداند با این همه بدرفتاری, یوزپلنگی که یکی از زیستگاهانش در مزداوند تا سرخس است و به استناد مشاهدات محلی و گمانه های سازمان محیط زیست احتمال باقی ماندن و بقای یوز درانجا زیاد است به کجا پناه ببرد.
    مشکلات به وسعت ایران پهنا گرفته و چه بسا به یکباره
    حیات ایران مختل شود. گویی همه متحدشده اند تا ایرانی که هروقت به گذشته اش مینگرم بخودم میبالم را به زیر بکشند و باید منتظر بود در هنگام پایان دنیا نامی از ایران در ذهن ها نباشد

  5. مهدی

    سلام آقای درویش. راستش غبطه میخورم به اینهمه پشتکار و علاقه تون به پیگیری این مسائل و سعی ای که میکنید تا به گوشهای ناشنوا برسانید فریاد دار و درخت و انسان این مملکت رو. غرض از مزاحمت، برای یک تحقیق دانشجویی نیاز به عکسهای ماهواره ای از روند نابودی جنگلها میباشم. اگه لطف کنید و یک سایتی رو معرفی کنید برای یک عمر بنده را شاکر محضرتان نموده اید. شبتون به شادی

  6. RS232

    من یک سوال فنی برایم پیش آمده است. گمان کنم لااقل چهل سال است که دیگر تمام اکتشافات معادن طبیعی کره زمین از طریق ماهواره انجام می گیرد و فکر کنم که محل, عمق, اندازه و ترکیبات دقیق نفت و گاز و یا هر نوع ماده دیگر معدنی توسط ماهواره قابل تشخیص است. حالا وزارت نفت می خواهد با انفجار و لرزه نگاری در آنجا نفت کشف کند؟ در حالی که آن جاهایی که نفت و گاز فراوان دارد به خاطر عدم سرمایه گذاری صحیح دارد از بین می رود و نمی توانند به درستی از منابع آن استفاده کنند.

  7. اشکار

    به به خداونگار سانفرانسیسکو
    از حیات وحش چهارپا و دوپا چه خبر ؟
    فکرش را نکن بقول معروف …
    اینجا ایرونه … قر فراوونه
    از این پرسش ها کسی خوشش نمی آید ..خنده دار است وقتی منابع گازی ما پرت می شود سراغ اکتشاف و از یرمایه آیندگان استفاده کردن می رویم .
    در ساحل نایبند چند ده هزار بشکه روغن نشتی رفت هنوز مسئولش یافت نشده
    …بسیار گشته ایم و یافت نشده ..انچیز که یافت می نشودم آرزوست .( نمی شود گفت از دیو و دد ملولم و انیانم آرزوست چون به برخی برمی خورد ! )

  8. اشکار

    خواستم درباره عقب افتادگی ده ساله ایران نسبت به امیر نشین قطر از بهره برداری از منابع گازی مشترک صحبت کنم دیدم شاید برای سلامتی من مناسب نباشد پس بهتر همان است که از سواحل سانفرانسیسکو و شب نشینی و پارتی ها صحبت کنید !
    یادتان می آید روی دیوار می نوشتند پارتی برابر است با محافل شیاطین ای ای ای

  9. عباس محمدي

    محمد عزیز
    کاملا موافقم که یک تجمع مردمی بر ضد این سیاست های وطن بر باد ده برپا شود. به شخصه حاضرم آن چه که از دستم بر می اید در این راه انجام دهم.

  10. محمد سوزنچی

    دوست گرامی اشکار عزیز
    در مورد اتش سوزی مریوان چرا از یاد ببریم برای سلامتی ضرر دارد. انقدر اتفاقات بزرگ را از یاد برده ایم که کار به اینجا کشیده. به راحتی خراب میکنند و میکشند و تایید میکنند و در اخر با دو تا جلسه سمینهاری مسئله را حل میکنند.
    من کمر بسته ام برای پیگیری آتش سوزی های مریوان و تا هر جا که بشه میرم این همه اتفاقات میافتد آب از آب تکون نمیخوره.
    الان از هر ایرانی در مورد آتش سوزی جنگل بپرسی نشانی اسپانیا و کانادا و کالیفرنیا و استرالیا میده چون تو خبرهاشنیده ولی مریوان از بین رفت و کسی پیگیر نشد.
    به دکتر عزیز و بقیه دوستانشون هم عرض کنم که زیاد جوش نزنید کی راست میگه کی دروغ و این فیلمها را سر ملت بازی نکنید چون همه میدونن آخرش نفت از پارک ملی بیرون میکشند و دو سه تا اتوبان هم در کنارش در آخر هم ممکنه بگند ای وای اشتباه شد.

  11. اشکار

    درود بر وجدان و شجاعت و شرافت شما جناب آقای سوزنچی
    سرمایه ای را دارید که من و بسیاری فاقد ان می باشیم.

  12. محمد درویش نویسنده

    به محمد سوزنچي عزيز:
    خوشحالم كه چنين هموطنان سلحشور و عاشق طبيعتي را مي شناسم. مي كوشم تا در برنامه اين هفته گفتگوي داغ سبز به موضوع تداوم جنگل سوزي در مريوان بپردازيم. از شما هم به صورت تلفني در برنامه به عنوان شاهد ماجرا سود خواهيم برد.
    درود …

  13. محمد درویش نویسنده

    به عباس محمدي:
    روي كمكت حساب خواهم كرد؛ زيرا علاقه مندان به كوه نشان دادند كه در شمار پرجمعيت ترين و متشكل ترين گروه هاي حامي محيط زيست ايران قرار دارند.
    به اميد خبرهايي بهتر و سبزتر …

  14. محمد درویش نویسنده

    به آرش (RS232):
    رسيدن به خير دوست عزيز …
    پرسش حقي مطرح كرده اي. ما اگر ميدان نفتي مشتركي داشته باشيم، شايد بتوان به حرف آقايان انديشيد؛ اما در حالي كه منابع نفت و گاز ميدان نفتي پارس جنوبي عملاً به دليل عدم تجهيز كافي از سوي طرف ايراني، دارد توسط طرف قطري ربوده مي شود! ما با برداشتن كوه، مشغول بهره برداري از ميدان پارس شمالي هستيم كه منابعش كاملاً متعلق به ايران بوده و اشتراكي ندارد! درست مانند ماجراي پارك ملي كوير و شعبده بازي آقايان در آن!
    به نظرم موضوع اين است كه نماينده و مديران گرمساري به پشتوانه رانت رييس جمهور كه همشهري شان است، مي خواهند خوش خدمتي كنند! اما در حقيقت دارند بزرگ ترين ضربه را به پايداري اكولوژيك منطقه وارد مي آورند.
    درود …

  15. مهلقا کاشفی

    با سلام
    ايكاش اقاي دلاور نجفي زماني كه در سازمان بود كاري براي محيط زيست مي كرد.حالا وظيفه ما چند نفر كه در دنياي مجازي غم محيط زيست را مي خوريم است كه تلاش كنيم تا بيشتر از اين شاهد نابودي منابع مان نباشيم . بايد دامنه اطلاع رساني را گسترش دهيم و هر كس از هر طريقي كه مي تواند كاري انجام دهد و دروغگوئي وزارت نفت را به گوش همه برساند.

  16. محمد درویش نویسنده

    به مهدي:
    با سپاس از محبت شما … پرسش شما را از همكارانم در بخش تحقيقات جنگل پيگيري كرده و به زودي نتيجه را اعلام خواهم كرد.
    درود …

  17. خوارزمی

    درود…
    آقا خوراک من اعتراض و تحصن و از این برنامه هاست. مگه ما چی از مردم اشتوتگارد کم داریم!!
    این کار رو باید خیلی وقت پیشا شروع می کردیم.

  18. خوارزمی

    درود…
    نمی دونم آخه یه خورده خوراکم بد مزست!!! اما میشه یه کارایی کرد. حداقل بچه های منابع طبیعی هستن!!اخه پیام سبز پشتیبان خیلی خوبیه.

  19. محمد درویش نویسنده

    اتفاقاً بدمزه نيست! فقط ممكنه يه خورده انرژي اش زياد باشه!!
    به هر حال، باز هم ممنون از حمايت و همراهي ات. روي كمكت حساب مي كنم.
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.